Followers

02 December, 2015

kita KENAL mereka hanya di DUNIA?

aSsalaMualaiKuM. Salam pagi yang sejuk selepas hujan turun... hari ini pagi Rabu, 2 Disember 2015.

Semalam, kembalinya Pak Yus Jambu menghadap Allah Azza waJalla. Alhamdulillah, segalanya nampak baik pada arwah. Serius cakap... terasa di lubuk hati bila tahu Pak Yus dipanggil di usia muda. Rasanya belum puas bergelak ketawa dengan gelagat lucu beliau dan Taukeh. Diorang ni memang serasi sangat.

Aku belek-belek komen peminat di Fb. Dengar komen rakan artis beliau di tv. Baca pengalaman kawan-kawan beliau (artis jugak) di Fb dan website. Rata-rata berceritakan betapa baiknya beliau. Betapa ramahnya beliau. Merendah diri. Ambil berat. Pemurah. Ramai yang menyenangi beliau. Mereka kata beliau bukan seorang kawan tapi macam abang atau family sendiri.

Ramai bercerita yang Pak Yus tak kedekut. Pemurah sangat. Bagi pinjam duit. Belanja orang. Ada buat sumbangan pada sekolah. Tanggung keluarga. Dia dalam proses nak ubah status keluarganya. Ye... sebab dia bukan orang senang dan pernah susah. Bahkan abangnya sekarang pun bukan orang senang. Selalu Pak Yus juga yang bantu, kata abangnya.

Semakin berusia, makin banyak orang yang kita kenal pergi menghadap Ilahi. Teringat kisah Nabi Daud a.s dan Izrail kalau aku tak silap, apabila nyawa baginda hendak dicabut. Lalu ditanya baginda, tidakkah patut diberi peringatan dahulu tentang maut sebelum nyawanya dicabut. Lalu diberitahu kepadanya tanda-tanda peringatan itu telah ada. Baginda bertanya apa tanda-tanda itu? Maka dijelaskan tanda-tanda itu antaranya, rambut yang beruban, tenaga yang makin lemah dan kematian orang-orang di sekeliling.

Tahun lepas aku kehilangan ibu. Esok, genap setahun Mami (panggilan untuk ibu) pergi. Rasa kehilangan itu sentiasa terpahat walaupun kesedihan itu tak seperit hari ketiadaannya. Di dunia ini, kita kenal ibu kita, kita kenal bapa kita, saudara kita, rakan-rakan kita.... Tapi di akhirat, masing-masing terlalu sibuk dengan hal sendiri. Seperti kisah manusia yang datang berjumpa Nabi-nabi untuk meminta dipercepatkan hisab. Maka jawab mereka, "Nafsi nafsi".. Aku aku.. engkau engkau..

Ya Allah, kalau ikutkan hati rasa seperti mahu berjumpa Mami semula di akhirat. Hidup semula di sana dalam satu keluarga. Tapi, itu bukanlah suasana akhirat yang sememangnya diketahui tempat yang sangat menakutkan bagi para pendosa dan tempat yang sangat beruntung bagi hamba yang taat. 

Hanya memasuki syurga pilihan kepada kita jika mahu bersama dengan keluarga semula. Kerana Allah S.W.T. telah menjanjikan kesempurnaan nikmat kepada ahli syurga. Hatta kalau pun orang yang hendak kita jumpa itu berada dalam neraka, Allah bisa menciptakan serupa dengannya bahkan lebih baik lagi. Wallahu'alam, tapi itulah kekuasaan Allah yang tiada batasnya. 



salah ke aku cakap? sebahagian ada landasan ilmu, sebahagian landasan akal. sekiranya terpesong, maka buangkan lah dan tegur la aku yang lemah ini. Allah juga yang berkuasa atas sesuatu.

No comments: