Followers

09 April, 2014

DIA SWT itu sangat penyayang..

Hujan turun dengan lebat petang ni. Walaupun sekejap, cukuplah membasahi bumi yang tengah kering ni. Boleh katakan minggu ni, asal petang jer hujan. Alhamdulillah.

Hari tu bukan main kering lagi bumi Nilai ni. Panasnya memang... thorrrbaikk! Sana sini semak-semak terbakar. Bomba pun dah tak boleh buat ape dah.. datang... pantau... aku rasa cam tengok jer. Pastu balik ke balai. Hehehe... bukan salah bomba. Api tu marak dan cepat merebak. Cumanya terbakar tu tak melibatkan tempat tinggal manusia jer. Boleh rileks lagi la... just padam yang mana berisiko mengundang kebakaran lagi teruk jer.

Bukan Nilai jer kering dan tandus. Blog aku ni  pun dah kering dan tandus, setandus tuan dia ni. Maaf, aku kekeringan idea.... eh, tak jugak. Idea ada, cuma mood takde. Err... tapi bila mood takde, idea tak datang lar. Emm, korang decide la sendiri sebab apa aku tak update blog ni.

Yang penting, korang harus tahu yang aku sayang blog aku niiii.... <3>

Ibarat bumi yang kadang kering kadang basah, kadang panas kadang hujan... begitu juga iman di dalam hati kita manusia. Ketandusan iman sukar aku gambarkan. Aku sendiri masih mencari maksud ketandusan iman dan kesuburan iman itu. Kita tahu yang kita adalah hamba DIA SWT, tetapi mengapa kita cepat lupa kepada-Nya. Kesedaran biasa datang sekejap. Mungkin ketika di tikar sejadah. Atau mungkin di situ pun kesedaran itu tak bertandang.

Oh, Allah Tuhanku.

Sembahyang tonggang tonggek... maksiat buat juga. Lagi hebat. Mengaji al-Quran macam-macam lagu, berhelai-helai mukasurat, maksiat tak tinggal jugak. Berzikir dah berzikir, tapi keinginan bermaksiat tak padam juga.

Umur ini sedang dibazirkan tanpa kita sedari. Masa makin suntuk dan dunia sendiri sedang menuju ke akhir zaman. Kelalaian masih  lagi bersahabat dengan kita. Oh, andai aku punya seribu kekuatan mahu aku buang maksiat itu jauh-jauh. Oh, tapi aku juga yang menjadi orang yang bersusah-susah mencari maksiat untuk dikembalikan. 

Oh, Allah.. ampunilah kami.

Ustaz Fawwaz ada mengatakan, dipetik daripada kata seorang ulama bahawa DIA SWT memanjangkan umur seseorang supaya manusia itu sedar yang dosanya banyak!!!!

Dan DIA SWT memanjangkan umur supaya manusia itu akhirnya BERTAUBAT!!!!!1

Ya Allah, betapa sayangnya DIA SWT kepada kita. Dia tidak akan membiarkan daerah kering itu tandus selama-lamanya tanpa air dari sifat penyayangnya.

Oh, Allah. Aku harap aku sayangkan KAMU seperti mana yang Engkau mahukan. Dan aku harap sayang aku itu bukan sayang dimulut. 


Allahurabbi.
  
Salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

No comments: