Followers

22 August, 2013

TUHAN ITU TAHU MEMBERI, adakah kita tahu menilai?

Dapat minum air kaler merah sampai habis satu gelas  di waktu kita sangat-sangat dahaga, rasa sungguh syok sekali. Tambah pulak minum masa tengah puasa. Berdasarkan hadis Dia SAW, barangsiapa yang termakan atau terminum dengan sengaja itu tidak membatalkan puasa dan ia merupakan pemberian DIA SWT kepadanya. Maka boleh terus berpuasa.

Sungguh bertuah. Wajarlah aku mengucapkan syukur kepada-Nya, Dengan rasa gembira, aku berkata, "Aku bersyukur atas pemberian-Mu ini, ya Allah". Kemudian, tidak semena-mena aku terjaga daripada tidur. Aku dapati aku masih berpuasa dan tiada segelas air pun di sisi. Waktu berbuka ada lagi sekitar 4 jam.

Oh, mimpi. Rupanya aku diberi minum di dalam tidur. Ok, ya Allah. Sekurang-kurangnya Engkau memberikan perasaan itu seperti benar. Sekalipun di dalam tidur.

Itulah yang berlaku di hari pertama aku berpuasa enam. Alhamdulillah, hari ini sudah masuk hari terakhir. Kepada mereka di luar sana, aku menyeru supaya amalkan berpuasa enam. Jangan salah faham. Bukan nak menunjuk baik. Aku sedar aku jahat sebab itu aku berpuasa. Moga-moga kejahatan kita akan dihapus dengan kebaikan kita yang tidak seberapa ini. Inilah tujuan aku menyeru kepada mereka yang rasa-rasa jahat seperti aku.

Puasa enam ini akan men'cover' segala compang camping puasa di bulan ramadhan yang mungkin tanpa kita ketahui ada di situ ketidaksempurnaan kita sebagai makhluk yang lemah. Janganlah terlalu ego untuk tidak berbuat amal kebajikan kerana belum tentu kita dapat melaksanakannya apabila kita sudah tua kelak. Waktu kita sihat ini, gunakanlah untuk mencari pahala. Mungkin tidak banyak, tapi ada daripada tidak ada.

DIA SWT sentiasa memberikan kita yang terbaik.Betul kan? Sebagai manusia yang waras, orang Melayu ke, orang Cina ke, India atau apa bangsa sekalipun, jika berfikir secara waras akan mengkagumi bagaimana DIA SWT sentiasa melayan manusia dengan begitu baik sekali.

Sebagai tambahan, umat Islam diminta berpuasa enam hari selepas Ramadhan untuk mendapat pahala puasa sepanjang tahun. Ini kerana, puasa Ramadhan selama sebulan (purata 30 hari) digandakan dengan 10 kebajikan dan ini menyamai 300 kebajikan. Apabila ditambah 6 hari di bulan Syawal dan juga diganda 10 kebajikan. Maka keseluruhan kebajikan yang diperoleh menyamai 360 bersamaan 360 hari (hampir menyamai bilangan hari bagi kalendar Islam dalam setahun).

Lihatlah bagaimana DIA SWT menawarkan tawaran kepada hamba-hamba-Nya. DIA SWT membuat perkiraan dengan matematik mudah yang difahami supaya manusia berlumba membuat kebaikan. Siap dengan pakej istimewa lagi. Padahal kalau DIA SWT hendak keluarkan arahan supaya berpuasa setahun teruspun boleh. Siapa yang berani menghalang apabila Tuhan mengeluarkan perintah?

Itulah DIA SWT. Tuhan yang Maha Pemurah dalam memberi yang terbaik kepada manusia. Cuma manusia kadang-kadang tidak reti menilai.

salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

No comments: