Followers

03 May, 2013

SELAMAT MENGUNDI

Salam kepada semua pembaca dan follower.

Aku ada perasan follower bertambah lagi. Alhamdulillah. Terima kasih kerana sudi menjadi follower blog ini. Orang hebat seperti korang, tetapi sanggup follow blog aku yang biasa-biasa saja, amat menyentuh hati.

Dan kepada yang membaca tetapi tidak jadi follower, korang juga orang yang hebat. Terima kasih. Kesudian meluangkan masa membaca coretan dan ngomelan aku yang tah hape-hape ni, juga menyentuh hati.

Suasana petang Jumaat di ofis aku hari ini agak sepi. Mungkin ini semua bahang pilihanraya yang akan berlangsung 5 Mei 2013 nanti. Semua nak balik mengundi. Terpaksalah mengatur waktu untuk ke destinasi masing-masing bagi mengelakkan jem.

Pilihanraya kali ini dirasakan satu pertembungan yang agak sengit antara parti-parti bertanding. Parti PAS, DAP dan Keadilan dilihat sudah boleh mencabar kedudukan BN. Perang poster, perang bendera, perang isu, perang ceramah dan macam-macam perang lagi la berlaku di semua tempat.

Kewujudan calon-calon bebas yang lahir daripada beberapa isu juga melihatkan suatu bentuk perkembangan yang menarik. Sebagai contoh kewujudan calon bebas yang bertanding hanya kerana nama mereka tidak dicalonkan oleh parti yang dianggotai mereka. Ada juga NGO yang bertanding atas dasar untuk menjaga kemaslahatan ummah yang nyata semakin berpecah.

Kepada makcik aku dan pakcik aku yang bekerja kuat untuk menjayakan parti mereka, dan kepada korang yang sama seperti makcik dan pakcik aku.... Tahniah semuanya. Korang adalah pejuang yang sanggup mengorbankan masa bersama keluarga demi perjuangan. Orang seperti koranglah yang sebenarnya menjadi tulang belakang pemimpin-pemimpin besar ini. Seharusnya pemimpin ini memandang korang apabila dia sudah berjaya mendapat kedudukan yang diimpikan. Bukannya melupakan jasa orang di bawah, hanya melihat kepada kroni dan kaki-kaki bodek.

Sembang pasal politik adalah sembang yang paling best. Kerana politik buat kita beremosi. Politik buat kita rasa kita betul dan orang lain salah. Politik buat kita rasa kita pandai dan orang lain bodoh. Politik juga buat kita rasa dianiaya dan orang lain penindas. Paling parah jika politik buat kita rasa kita paling Islam dan orang lain kurang Islam. Paling celaka, bila politik buat kita kutuk ulama dan melabelkan mereka ulama dunia.

Pepatah ada mengatakan yang menang jadi arang, yang kalah jadi abu. Agaknya sangat sinonim dengan suasana politik di negara kita. Apabila umat sudah tidak memandang keamanan sebagai suatu yang lebih penting daripada kemenangan politik, maka di situ hadirnya kebimbangan.

Apabila DIA SWT berfirman supaya umat Islam ini didamaikan antara kedua-dua pihak,  maka perpaduan adalah saranan-Nya. Kepada yang bertelagah maka diseru oleh-Nya, kembalilah kepada DIA SWT dan Dia SAW, Kerana hanya mengingati DIA SWT, maka hati kita menjadi tenang. Dengan mengingati Dia SAW, kita akan berakhlak dengan akhlak al-Quran. Tiadalah akhlak yang lebih mulia melebihi ahklak al-Quran dan Dia SAW adalah modelnya.

Dan ingatlah tatkala DIA SWT menghabiskan kalam-Nya dalam surah al-asr.... "BERPESAN-PESANLAH KAMU DENGAN KEBENARAN. DAN BERPESAN-PESANLAH DENGAN KESABARAN."


Selamat Mengundi dan Bersabarlah. Sesungguhnya Sabar itu separuh dari iman.


salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

No comments: