Followers

01 March, 2013

DIA YANG MEMILIH

Aiseyy.... rupanyer aku miss nak post bulan dua. Tak sangka pulak sebab banyak benda yang berlaku dan boleh dikongsi bersama kat sini. Aku pun sebenarnya ada draftkan, tapi selalu tertangguh nak siapkan.

Bulan feb ni kononnya bulan memperingati kekasih. Aku pulak, takder nak berkasih mana la... Bulan ni banyak kejadian 'malang' berlaku kat aku. Cuma, sebagai Islam, kita tak boleh la anggap itu kejadian malang. Cukuplah anggap itu semua kifarah (penghapusan dosa) DIA SWT ke atas dosa-dosa kita yang banyak dan tak putus-putus ni.

Raya Cina hari tu, 8 Febuari 2013, aku nyaris-nyaris tak dapat balik kampung sebab bas ekstra yang aku patut naik tu penuh. Ejen tiket tu bagitau, kawan dia yang shift petang dah salah jual tiket lebih. Masa tu, ada 6 orang yang tak dapat seat. Ejen tu ofer naik bas malam esok!

Dah la bas tu pun bas ganti sebab bas asal rosak. Kitorang patut naik jam 9 malam, bas tu sampai jam 1 pagi. Berapa lama dah menunggu, tiba-tiba kena naik malam esok pulak. Entah apa keajaiban.... DIA SWT punya kuasa, ada seat kosong untuk 1 orang dan aku disuruh naik. Lima orang lagi, laki semuanya tinggal di situ. Tak tau la ape nasib diorang.

11 Febuari 2013 malam, aku berada di terminal Kuala Terengganu untuk naik bas balik ke Seremban selepas puas bercuti. Hahahah...maner puas pun kalau cuti ni kan. Rupanya kejutan malam ni sama dahsyat ngan kejutan takde seat tu. Aku dapat tahu yang aku datang menunggu bas terlalu awal. Bukan lagi awal 10 minit sebelum bas gerak, tapi awal sebulan kerana tiket aku sebenarnya bertarikh 11 Mac 2013.

Setelah deal lebih kurang dengan 2 orang driver tu, Abang Roslan dan Abang Zulkarnain bermurah hati menolong. Dan aku bermurah hati pulak 'membayar' mereka untuk duduk di seat rehat driver. Nasib la kan, saper suruh tak cek tiket betul-betul. Tapi aku dapat tukar tiket tu dengan charge tambahan sebanyak 4 ringgit seminggu selepas tu.

Kejadian paling gempak lepas dua kejadian ni, masih berlaku bulan dua adalah.... laptop kena curi. Rumah kena masuk. Pintu kena umpil. Waaa....!!!!!!

Member aku cakap padan muka jer sebab aku suka biarkan pagar terbuka dan pintu grille tak berkunci. Huhuhu... aku bairkan jer pintu tu sebab sebelum tu mane ade dengar rumah kena pecah kat situ. Korang kalau duduk area aku ni, Desa Casuarina Nilai.... sila hati-hati.

Semua kejadian ni tak akan terjadi dengan sendiri melainkan semua ini perancangan satu kuasa yang Maha Merancang. Dalam berjuta manusia, aku yang mengalami masalah ini dan ini bukan suatu kebetulan melainkan dipilih oleh satu kuasa yang Maha Memilih.

Aku percaya, ini semua perancangan DIA SWT yang Maha Bijaksana dan DIA SWT  memilih aku kerana aku ni paling layak. Aku kata macam tu kerana firman DIA SWT, tidak diuji manusia itu melainkan mengikut kemampuan mereka. Dan juga, tidak tertimpa sesuatu musibah kepada manusia melainkan kerana hasil daripada tangan-tangan (sikap dan perbuatan) mereka sendiri.

Aku tau aku boleh jadi lebih baik dengan ujian ini. Aku tau, aku lebih mengingati DIA SWT selepas ini. Sekurang-kurangnya, sejak laptop ini tiada, aku 'terpaksa' tidur awal dan bangun awal. Aku jugak akan jadi lebih peka bila nak beli tiket nanti. Hahaha... ok, lagi jumpa.

salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

2 comments:

dalila said...

betul tu.. hehe mcm sy kena kambus oleh lumpur waktu landslide kt putra height dulu.. wpun hilang kereta, tapi syukur sbb sy diberi peluang hidup lg kt muka bumi Allah ini.. huhuhu..

slmt bekerja encik zul :)

aku mzke said...

wahhh.. kete awk kena yer... tak sangka. Femes awk..