Followers

06 January, 2013

SELAMAT TAHUN BARU.... TAHUN MENCARI CINTA DIA SWT DAN Dia SAW!

wooohooOOOOO....!
Itu satu keluhan. Aku mengeluh sebab lama sangat tak update blog. Kakakah...

Bizi la konon-kononnyer... Alaa, padahal sibuk ngan rutin harian jer. Apepun, Alhamdulillah... syukur kepada DIA SWT kerana masih memberikan hidup yang penuh dengan warna warni dan rencah kehidupan yang sangat indah.

Waktu aku menyiapkan post ini, ada satu hal yang terjadi pada aku. Aku tertido awal semalam, sebelum pukul 9  malam lagi. Kemudian terjaga dan melihat ada sms daripada seorang kawan, ajak keluar. Pada mulanya, aku nak reply yang aku tak larat nak keluar. Namun, aku risau jawapan itu mengecilkan hatinya. Dalam keadaan mamai, aku rupanya membiarkan sms itu tak terbalas sampai pagi ni. Hehehehe... nasib ko la Nabil.

Sebenarnya, aku belum solat isyak waktu aku tertido. Macam sebelum ni jugak, kalau belum solat, aku akan terjaga sekejap-sekejap. Namun, biasalah, aku akan sambung tido balik. Akhirnya, jam 5 pagi ni, aku bangun untuk solat isyak. Hehehe... terukkan?

Tahun baru dah masuk. Umo pun dah meningkat lagi. padahal tak perlu tunggu tahun baru pun umo meningkat setiap minit berlalu, ye tak? Aku pun tak menyangka aku tak sempat nak hapdet blog dalam bulan disember 2012 aritu. Terpaksa la aku cover skang dengan cerita kisah yang berlaku bulan disember.


Korang kenal tak Ustaz Don? Alaa... ustaz yang slalu muncul 30 minit di tv al-hijrah tu. Aku minat betul ustaz tu. Nak tau tak, ustaz ni kalau di luar (bukan di tv), ceramahnya lagi best dan kelakar. Agaknya, tak payah nak kontrol kot.

Pada hari Jumaat, 14 Dis 2012, aku berpeluang dengar ceramah Ustaz Don secara live. Ini kali ke-2. Dulu, pertama kali aku dengar, aku dah suka. Yang ni, memang aku taknak miss la.


Dengan bangga, aku promot kat korang. Kalau la dia ade datang kat tempat korang, jangan la miss nak tengok. Tak rugi pun. Lagi rugi, kalau korang melepak ngan member-member main bowling ker, tengok wayang ker... Bukan tak boleh bersantai, tapi yang tu korang boleh buat bila-bila jer kan. Lagi bagus, kalau kawan-kawan tu diajak skali dengar ceramah ustaz.


Tajuk ceramah Ustaz Don, diberi oleh penganjur ialah 'Mencari Cinta-Nya'. Maksudnya, cinta kepada DIA SWT.

Ustaz Don berkongsi cerita, perihal seorang sahabat yang dijanjikan Dia SAW sebagai ahli syurga. Kisahnya, dalam satu majlis ilmu, Dia SAW telah berkata kepada sahabat-sahabat yang berada dalam majlis itu, yang berbunyi lebih kurang dialognya, "Sebentar lagi, orang yang masuk dari pintu itu adalah ahli syurga". Setelah menunggu seketika, ada seorang lelaki masuk dari pintu itu.

Kejadian yang sama berulang dengan dialog yang sama, diulang oleh Dia SAW selama 3 hari berturut-turut. Ini menimbulkan tanda tanya kepada sahabat-sahabat, amalan apakah yang menyebabkan lelaki tadi dijanjikan syurga oleh baginda SAW.

Salah seorang sahabat, aku lupa namanya walaupun disebut oleh Ustaz Don, ingin menyiasat dan telah berjumpa lelaki tadi. Dia membuat helah dengan meminta menumpang di rumah lelaki tadi atas alasan dia bergaduh dengan bapanya dan tiada tempat tinggal.

Lelaki tadi bersetuju memberikannya tempat tinggal dan tinggallah sahabat tadi di rumah lelaki itu dalam tempoh masa yang agak lama, tapi aku sekali lagi lupa. Hahaha.. sori yer.

Apa yang menghairankan sahabat Nabi SAW tadi, dia tidak menjumpai satu amalan yang mengkagumkan pada lelaki ini. Lelaki ini tidak bangun malam sebagaimana sahabat yang lain, dan hanya melakukan sembahyang wajib sahaja. Dia juga tidak menghabiskan masa beruzlah atau berzikir yang panjang-panjang.

Setelah merasakan tidak menemui apa yang dicari, sahabat tadi akhirnya mengalah dan terpaksa berterus terang kepada lelaki tadi. Dia menemuinya dan menceritakan apa yang diberitahu oleh baginda SAW.

Lelaki tadi berkata, (lebih kurang maksudnya), "Jika demikian yang dikatakan oleh baginda SAW, ini mungkin disebabkan aku tidak pernah berprasangka buruk kepada sesiapa sahaja. Termasuklah kepada engkau, apabila engkau memberitahu yang engkau bergaduh dengan bapamu dan memerlukan tempat tinggal, aku memberikannya tanpa ragu-ragu dengan permintaanmu"


Apa yang ingin disampaikan oleh Ustaz Don dalam cerita ini adalah betapa mudahnya untuk kita mendapat cinta kepada DIA SWT. Jangan menyempitkan pemikiran kita yang kononnya hanya orang yang kuat solat dan banyak zikir yang mampu meraih cinta DIA SWT. Orang yang berdosa seperti kita tidak layak.

Masing-masing ada bahagian masing-masing. Orang yang kuat solat dan berzikir, akan dapat habuannya. Orang yang banyak melakukan dosa masih mampu meraih cinta DIA SWT asalkan mereka berusaha mendapatkan cinta-Nya. Bukankah DIA SWT merindui rintihan hamba-Nya yang mengharapkan pengampunan dosa mereka?

Marilah aku dan kamu sekalian mengambil iktibar daripada cerita sahabat tadi. Ikhlaskan hati kita, ikhlaskanlah amal kita. Hanya amal yang ikhlas kepada DIA SWT yang akan dinilai walaupun sedikit sahaja amalan itu pada pandangan mata manusia. Jadi, janganlah kita berputus asa untuk mendapatkan balasan syurga DIA SWT kerana DIA SWT tidak memandang status kamu di dunia, tapi DIA SWT memandang usaha kamu ke arah mendapat redha-Nya.

salah ke aku cakap? My opinion la... hehehe.

1 comment:

Wanie Warniee said...

tahniah en zul..cara penulisan en zul sangat hebat...bole buat novel :)