Followers

16 November, 2012

haji dan takdir

Alhamdulillah.

Tahun baru Islam datang lagi. Paling best, dapat cuti.. hahaha. Jadi, aku pun terus 'shoot' balik kampung kat Terengganu. Ada saper-saper nak kirim keropok lekor???????! Heee ~

Demi masa... sesungguhnya manusia dalam kerugian... surah al-Asr. Masa sentiasa berjalan dan tak pernah berhenti. Ada cerdik pandai berkata, masa ini umpama mata pedang. Kalau kita tidak memotongnya, dia yang akan memotong kita.

Dari hari ke hari, dari tahun ke tahun. Cepat masa tu berlalu. Apa pencapaian kita sekarang? Adakah dah cukup puas hati dengan apa yang kita dapat dan buat sekarang?

Pada aku, tak payah nak pikir jauh-jauh. Bacaan sembahyang pun dah cukup menunjukkan betapa 'low'nyer pencapaian aku. Huuuhuuuhuuu... ;-(

Berubah! Berubah! Aku kena berubah! Doakan aku yer.. dan aku doakan kalian.. sama-sama la kita mendoakan antara satu dengan yang lain. Takyah ler kita nak menyalahkan takdir..

Ustaz kata, takdir ada dua. Takdir muallaq dan takdir mubram. Betulkan kalau aku salah sebab aku dengar-dengar camtu jer masa ustaz tu ceramah.

Takdir muallaq adalah takdir tertulis di lauh mahfuz. Ia boleh diubah dengan doa. Takdir mubram adalah takdir yang berada dalam ilmullah dan ia tidak akan berubah sampai bila-bila. Kesihatan yang ada pada kita adalah contoh takdir muallaq. Hari kiamat adalah takdir mubram.

Jadi, berusaha dan berdoalah kita. Takdir pasti akan menyebelahi orang yang tidak pernah berputus asa.

Sekarang lak musim haji. Bestnyer dapat pergi haji, tengok kaabah, sembahyang di sana. Betapa dekatnya kita dapat rasakan DIA SWT dan Dia SAW dengan kita kerana di sanalah segala-galanya bermula.

Pakcik dan makcik aku jugak menjadi tetamu DIA SWT tahun ni. Alhamdulillah, beruntung mereka!

Seorang ustaz menceritakan pengalamannya semasa dia berada di airport untuk sama-sama menyambut jemaah haji yang baru sampai daripada Mekah.

Ada seorang lelaki berdiri berdekatan dengan ustaz. Dia pun sedang menunggu ketibaan jemaah. Sebaik sahaja kelihatan jemaah haji yang ditunggu-tunggu melangkah masuk ke ruang ketibaan, lelaki tadi segera menyapa, "Haji.... Haji.... "

Biasa la panggilan haji tu kan. Maklum ajelah, kawan tu dah gi haji, baru sampai pulak tu... tak salahlah panggil haji. Apatah lagi, lelaki itu pulak orang pertama yang menyambutnya. Nak jugak merasa jadi orang pertama panggil jemaah itu Haji.

Sekali, jemaah tu menjawab... "Jangan panggil haji lagi. Tak tahu lagi haji ni sah ker tak!"

MySpace

Hahaha.. macam-macam orang ni kan. Agaknya dia merendah diri tu. Lain kali nak nasihatkan dia supaya jangan bergurau camtu kat depan orang ramai. Nanti timbul fitnah. Huhuhu.

Bercakap pasal haji dan takdir ni, aku masih belum daftar haji. Duit dalam tabung haji belum cukup nak daftar. Aku lewat bukak akaun tabung haji ni. Dah tua-tua camni baru lah tergedek-gedek nak bukak.

Nak tunggu sampai seru ker baru nak daftar? Takyah kot... nak beli smartphone pun kita tak tunggu seru.. kenapa dalam bab haji, yang jadi rukun Islam ni kita nak kena tunggu sampai seru? Yang man yang wajib sebenarnya? Smartphone ke haji?

Tepuk dada, Tanya iman.
 
salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe