Followers

31 October, 2012

SAYA ORANG ISLAM

Aloha...

Dah lama tak update. Bizi.... hahaha (gelak ada makna lain ni. Makna yang tepat = bizi la sangat??!). Maap la kalau ada yang selalu terbelek-belek blog aku ni, tapi tengok isi kandungan tak berubah-ubah. Silap aku, pengurusan masa tak cekap.

Aku ada join water rafting di Sungai Sungkai, Perak awal bulan Oktober. First time aku cuba aktiviti ni. Seronok! Kawan aku yang dah dua tiga kali buat water rafting cakap port ni tak cukup extreme. Tak kisahla...

Kat sini, ada petempatan orang asli. Comel-comel pondok diorang. Kecik-kecik jer. Dibuat dari mengkuang, rotan dan buluh. Tapi diorang guna untuk lepak jer, dorang tinggal kat rumah batu cam kita jugak. Pondok tu diorang buat kat tepi rumah jer.

Aku cam excited jugak la bila jumpa diorang ni. Bukan selalu. Diorang pun nampak excited jugak jumpa kitorang ni. Bila nampak kami, diorang senyum. Mesraa.. hehehe.

Paling best, masa kami rafting tu, budak orang asli dalam umur 5- 6 tahun, boleh berjalan sambil melompat-lompat dalam air lagi laju daripada kitorang punya raft. Padahal sebelum tu, kitorang dah tinggalkan diorang kat belakang. Terrer.. terrer!
Orang asli ni memang terrer. Lagi-lagi bab dok kat hutan ni. Ilmu mereka memang superb. Kalau mak bapak kita, mungkin tak benarkan anak mereka main-main kat sungai tanpa pengawasan. Tapi anak orang asli, sungai ni dah macam padang permainan diorang.

Member rafting aku ada cerita satu kes yang berlaku kat tempat lain, pasal orang asli marah kepada pembalak cina. Diorang tak puas hati cara pembalak Cina ni layan mereka. Orang asli ni buat sepanduk "Jangan buat kami seperti binatang di zoo. Kami manusia". Lebih kurang macam tu ler bunyinya.

Benda macam ni memang tak patut jadi. Kita kena layan mereka seperti manusia lain jugak. Mungkin mereka agak ketinggalan dari segi ilmu dan kemodenan, tapi itu bukan alasan kita boleh menghina mereka. Mereka ada maruah. Dan rasanya, mereka lebih mulia kerana tidak terlibat dengan gejala sosial yang merebak dalam masyarakat moden sekarang.

Orang asli jenis yang lurus. Dalam kelurusan ni la, banyak cerita-cerita lawak muncul. Aku kumpulkan beberapa daripada cerita yang aku dengar kat sini. Boleh gelak kalau rasa lucu. Cerita-cerita ini bukan niat menghina mereka. Ianya sekadar menceritakan betapa jujurnya mereka dalam menilai sesuatu. Mungkin kejujuran seperti inilah yang semakin hilang dalam diri aku, yang hidup dalam dunia yang penuh tipu daya untuk mendapat kesenangan.

CERITA 1

Berlaku kejadian bunuh dalam satu pergaduhan orang asli. Polis telah menangkap suspek yang terlibat. Dalam soal siasat, polis bertanya, "Mengapa kamu bunuh dia?". Orang asli dengan selamber jawab, "Saya tak bunuh dia. Saya cuma tetak. Dia mati sendiri!"

moral : Betul la tu, mati tu kan dah ajal. Tetak tu asbab jer... hehe.

CERITA 2

Pegawai JAIS telah datang ke sebuah kampung orang asli yang sebelum ini penduduknya pernah menjalani proses pengislaman. Dia melawat salah seorang muallaf orang asli tersebut dan dikejutkan dengan kehadiran anjing peliharaannya. Pegawai JAIS itu bertanya, "Awak sudah Islam, mengapa awak masih bela anjing?". Orang asli itu lantas menjawab, "Tak per encik, saya sudah islamkan anjing itu." Riak wajahnya tidak menunjukkan apa-apa kesalahan.

moral : Sayangi harta benda anda!


CERITA 3

Suatu ketika, wartawan tv datang ke perkampungan orang asli untuk buat liputan pasal serangan gajah liar. Wartawan tu tanya bila serangan gajah biasa berlaku. Orang asli itu jawab, "Saya tak tahu. Gajah pun tak bagitau"

Moral : Bukan senang nak jadi wartawan.


CERITA 4
Seseorang ingin membeli petai yang dijual oleh orang asli. Dia pun membuat tawar menawar. "Berapa harga?" tanya orang itu. "3 papan seringgit. Ambik 6 papan, 2 ringgit" jawab orang asli. "Boleh murah sikit?" dia bertanya. Orang asli menjawab, "Nak murah, potong petai tu.."

moral : Mathematic is simple.


CERITA 5

Encik Celemans ingin membeli madu dengan seorang penjual orang asli. Dia ingin memastikan ketulenan madu itu. "Madu asli ke?" dia bertanya. "Saya tak tahu ini asli ke tidak.." jawab orang asli sambil menyambung kata-katanya, "... lebah pun tak bagitahu saya ini asli ke tidak. Tapi madu ni saya ambik kat pokok."

moral : barang yang asli memang bagus... thumbs up!


CERITA 6
Ini cerita 18sx. Jangan baca kalau sensitippp!

Seorang orang asli mengadu kepada doktor, dia hendak merancang kelahiran anaknya kerana sudah mempunyai anak yang agak ramai. Doktor menyuruhnya memakai kondom dan doktor menunjukkan cara memakai kondom menggunakan jari sebagai ganti alat kelamin lelaki. Setelah beberapa lama tidak berjumpa, suatu hari orang asli itu datang berjumpa doktor sambil marah-marah kerana isterinya masih mengandung. Apabila disiasat, rupanya orang asli itu betul-betul memakai kondom di jari semasa bersama isteri. Doktor sekali lagi menerangkan kaedah yang betul dan kali ini lebih berterus terang. Seperti sebelum ini, selepas lama tidak berjumpa, orang asli sekali lagi datang dan memberitahu isterinya masih mengandung. Doktor bertanya, "Macam mana awak pakai kondom tu?" Jawab orang asli, "Saya tengok hujung kondom saya pakai tu ada lebih, jadi saya potong." Doktor berang dan bertanya, "Mengapa awak potong?!" Orang asli itu berkata, "Saya orang Islam. Kena sunat"
moral : Berterus-terang demi ilmu dan kebenaran. Berkata benar walaupun pahit.

 
salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

No comments: