Followers

20 August, 2012

ABG TAHA

Selamat Hari Raya. 19 Ogos 2012.

Maaf Zahir & Batin kepada...

kawan-kawan yang mengenali... mereka yang tidak mengenali tetapi mengikuti blog ini... maaf dan terima kasih kerana membacanya.

Malam hari raya berjalan dengan pantas tanpa sempat aku tidur. Esok, hari raya pertama mak dan ayah sudah berjanji dengan saudara mara nak buat makan-makan di rumah kitorang selepas sahaja sembahyang sunat raya.

Entah la, rasa banyak pula kerja belum setel. Nak masak lagi, nak kemas rumah lagi. Kadang-kadang aku kat dapur tolong mak. Sekejap lagi, aku ke depan rumah, tolong kakak. Ahli keluarga yang lain pun macam tu jugak.

Tahun ni aku lebihkan komitmen dalam urusan menyediakan juadah dan kuih muih raya. Memang akak aku dah booking aku awal lagi untuk bantu dia buat kuih raya. Hasilnya, kuih cornflakes dan chocolate rice cookies. Untuk bahagian mak aku, aku dah tolong dia siang ikan tongkol dan pasang dapur. Giler berat tungku dapur tu... sakit pinggang weh!

Selesai sembahyang raya, kami sekeluarga sempat bergambar sebelum saudara mara datang serbu nak makan. Bila diorang datang, aku bukan saja sibuk melayan diorang tapi sibuk gak mengagihkan duit raya. Hehehe.

Saja nak reverse ke belakang. Cerita pasal salah satu iftar kat luar yang aku join. Aku jarang buka puasa kat luar apatah lagi masjid. Pertama malas, kedua takut tergesa-gesa nak habiskan makanan.

"Saya Taha" beritahu pakcik tu. Dia beredar untuk masuk ke dalam masjid selepas sahaja berbuka.

Aku masih kat situ, menyetelkan saki baki kurma yang sengaja aku amik lebih sebagai pencuci mulut. Menu buka puasa Masjid Sultan Mizan Zainal Abidin, Putrajaya haritu adalah nasi dengan lauk ayam sambal, ikan tongkol kicap dan peria goreng. Aku tak sentuh pun peria tu, tak suka makan sayur yang pahit-pahit ni.

Pakcik Taha tu dah pencen. Dia datang masjid dengan isterinya. Katanya, dah 10 tahun dia berterawih di merata-rata tempat. Dia tidak dok pada satu-satu masjid atau surau. Terkejut aku. Kebetulan lak, aku pun ada try berterawih kat banyak tempat tahun ni.

Kata-kata pakcik Taha yang aku rasa istimewa, "apa yang baik kat surau dan masjid orang, kita bawak balik ke tempat kita...."

Rupanya pakcik Taha ni aktif kat surau dekat tempat dia tinggal. Patut la dia suka melihat apa-apa kelebihan kat surau atau masjid orang. Harap dia boleh menyumbang sesuatu.

Memang seronok berbual dengan pakcik Taha ni. Banyak kisahnya walaupun kami bersembang lebih kurang 20 minit je. Tak tertulis kat blog ni.

Aku rasa macam dah jodoh nak berjumpa pakcik Taha ni. Agaknya, DIA SWT nak bagi aku motivasi untuk aku terus mencari surau atau masjid yang berbeza-beza untuk berterawih. Ambil pakcik Taha sebagai contoh yang tak jemu-jemu melakukannya untuk tempoh 10 tahun.

Kemudian aku terpikir juga.... ke sebab taknak aku jadi berlagak dan riak? Maklumla... pakcik Taha pun dah 10 tahun buat.. aku baru jer nak try untuk tahun ni. Nak berlagak? Kirim salam jer la....
Salah ke aku cakap?? My opinion la... hehe.

No comments: