Followers

26 August, 2011

BALKIS

Dulu aku penah tulis pasal sorang awek nama Balqish. Ramai kenal die kat sini. Glemer orangnyer. Peramah... jarang brake bila bercakap. Hihi... tolong jangan saman sy dengan statement ni.

Di bulan pose yg mulia ni, aku teringat pada sorang lg Balkis... ejaan tak serupa walaupun bunyinya sama. Balqish tadi tu awek.. tapi Balkis ni 'awek dalam pembikinan'. Balkis ni lagi sesuai disamakan dengan Shin Chan versi pompuan. Huhuhuu..

Aku dengan Balkis ni sepupu. Citernyer bulan pose taun lepas. Aku balik kampung tuk same2 merase bukak poser ngan keluarga. Petang yg bosan sementara menunggu berbuka, aku sempat ke umah Balkis ni. Jenguk2 pakcik dan makcik yg memang baik ngan aku.


Biase ler, kalu dah Shin Chan tu... bile kite dtg, mesti die ade kt umah. Aku pun mengadap balkis ni dan try nak borak2 ngan die. Mase tu die ngah makan aiskrim Milo. Alaa... air milo yg diletak di tempat beku dlm peti ais tu. Sape2 pun boleh buat. Saje usik2 die... "Tak pose ker?"

"Tak.." senyum malu lak si Balkis ni.


"Makan ape tu?"


"Milo.."


"Nak???" tanyer Balkis, cepat2 disuakan kat mulut aku sudu yg siap ade ais Milo tu. Arrrhhhh... Aku pose. Aku pose. Selamatkan aku...


Fuuuh.... sebaik dia tarik balik sudunyer.


Baru2 ni... aku sembahyang terawih kt masjid nilai. Aku tengok seorang bapa dengan 2 orang anaknye. Yang sulung tu pompuan, agaknye 4 taun kot. Yang kecik tu laki kot.. nampak cam laki jer dlm umo 2 taun.


Si bapak amik port kat koridor masjid, tepi pintu antara ruang sembahyang berkarpet dengan ruang sembahyang bertile. Die letak anak yg laki tadi sebelah pintu, dan dia sembahyang di tepi anaknyer. Sebijik bantal penyu diletakkan bersama-sama untuk jadi teman agaknya.


Bila bapak dah mula sembahyang, anak laki dan pompuan dok kat tepi kakinye tibe2 start gado. Si adik ni tak nak bagi si kakak pegang patung penyu die. Bile akak tu nak amik penyu tu, si adik rampas dan campak ke ruang sebelah bapaknye bersembahnyang. Si kakak cube lagi. Si adik marah, buat suara tak puas ati dan nak nangis.


Selesai 2 rakaat terawih, bapak kembalikan penyu tu ke tempat asal. Kemudian bangun untuk terawih seterusnyer. Sama macam tadi, anak-anaknya start gado. Same jugak kesnyer... berebut patung penyu.



Selesai 2 rakaat terawih. Si bapak berselawat dengan bilal. Si kakak diam, tak kacau adiknya. Takut agaknya pikirku. Mase ni, aku perasan dtg sorang brader bermisai, baju Melayu merah. Die kemudian bercakap dengan si kakak. Budak pompuan bangun sambil pegang tangan brader tadi dan mereka beredar dari situ.


Baru aku tau, yg budak pompuan tu anak kepada brader baju merah tu dan dia bukan kakak kepada budak laki tu!!!


Patut ler budak laki tu bengang sgt ngan budak pompuan tu. Aku pun bengang bile terkena ngan die. Err.... situasi ni aku tgk pas aku bagi salam. Bukan mase sembahyang terawih, ye... :)


Ade la jeling2 sket, tapi sket ler :-P



Ketelusan hati seorang budak yang diciptakan DIA SWT sungguh mengkagumkan. Mereka bersikap jujur dengan hati dan perasaan mereka. Mereka berterus terang dengan apa yang mereka cakap dan apa yang mereka buat. Kejujuran ini menjadikan mereka mudah bergaul. Bermain dan bertegur dengan kanak-kanak sebaya mereka tanpa mengira siapa. Apabila mereka bergaduh, mereka tidak pernah menyimpan dendam.


salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

1 comment:

voltox said...

sheh kalau menulis jarang brake ye skrg..ehehe

kelakar la cite sheh..yg pelik tu pandai pulak dia tak gaduh masa lepas terawih..bila masa terawih gaduh balik..bagus2..mesti sheh kata dalam hati..masa ni la korang nak gaduh ye

tp bapak budak penyu tu bagus juga aku rasa..dia tak marah2 pn budak perempuan tu..aku rasa kalau sheh punya anak kena kacau cmtu..mst sheh keluarkan jurus silat ke 18 kot

apa pun sheh terbaik..mantop..bagi mantop pada sheh..ehehe

selamat hari raya buatmu