Followers

29 May, 2011

roadblock yg terindah!

Yang Maha Agung dan Berdiri Sendiri dengan penuh kekuatan di dunia dan langit, Rabb-ku.. Yang terpuji dan mulia rasul Muhammad yang disayangi ummat. Selawat ke atas mu, ya rasul. Ku pohon dipelihara daripada keburukan nafsu yg tidak terbela.. Ku pohon hati yang suci supaya amalku sentiasa ikhlas dan bererti. Amiin.











Sabtu, 21..
Bulan Mei, tahun 2.0.1.1
Mlm jam 11.30.
Area: Keluar dari tol Nilai menuju ke simpang 3 yg pertama.

Selesai urusan di Nilai Impian, aku memecut motorsikal ke area Nilai Spring. Diikuti oleh rakan-rakan yg masing2 berkenderaan sendiri. Sebuah motorsikal dan sebuah lagi berkereta Saga BML. Aku lead, nak bawak mereka minum di sebuah kedai yg aku tau.

Keluar je simpang Nilai Impian, kira dalm 300 meter, ada roadblock.

Aku takde la nk gelabah sgt sebab roadtax dan lesen motor aku hidup lagi. Cume dalam kepala aku teringat ler kawan2 aku terutama yg naik Saga ni. Mesti tersangkut jap sebab jalan jem.


Mase aku dah nak dekat ngan roadblock tu, hati aku terdetik nak baca zikir2 mudah dengan harapan aku terlepas roadblock. Dulu, aku pernah zikir2 cam ni jugak, alhamdulillah berjalan lancar. Takde la nak mengadap polis lame2. Jadi, dengan harapan yg sama, aku lakukan benda yg sama.


Jalan tu sehala tapi 2 lane. Polis letak kon kt tengah2, jd kenderaan bleh lalu 1 lane jer. Lane sebelah diorang pakai. Stakat aku dok jupe roadblock ni, akan ada beberapa orang polis yg jaga di bahagian paling depan atau awal roadblock dan sebahagian lagi jaga kat belakang atau hujung. Orang yg kat depan ni akan arahkan motorsikal masuk terus ke lane yg kosong, tempat polis buka meja. Malam tu, takde pulak walaupun polis nampak cam ramai.

Aku teragak-agak. Nak masuk terus ke lane polis tu ker atau nak susur tepi kereta yg berderet kat lane 1 lagi. Aku amik keputusan ikut lane yg ade kereta banyak2 ni kononnyer taknak nampak kuang aja kalau masuk tanpa arahan ke lane polis.

Vroom.. vroom.. vroom.. kecepuk! Keceper! Pom! Pom! Pom! Pak Mat berlanggar dengan motorkar!!!! Tapi tu Pak Mat. Aku pulak? Aku terlanggar kon polis yg elok diorang susun kat tengah2 jalan tu!!!

MySpaceMySpace




Nasib baik sebijik tapi kon tu meluncur laju ke arah mamat maner tah, ngah sembang dengan polis tepi jalan kat bonet belakang kereta Wira. Melompat mamat tu walaupun kon tu parking kat belakang die.

"Ko ape hal?!!!" sergah mamat ni kat aku. Agaknya berang nyawa die terancam. Kang ade yang masuk harian metro esok, mati dilanggar kon. Rileks la brother!

Yg tak boleh rileksnyer aku. Biasenyer, situasi camni mesti aku gelabah. Tapi mlm tu, aku tak terase sangat nak gelabah tak tentu pasal. DIA SWT dah tenteramkan ati aku kot? Alhamdulillah. Lagipun, mungkin aku rase tak bersalah sebab aku betol2 tak sengaja. Kaki aku tibe2 je boleh tersangkut kat kon tu mase motor aku lalu sebelah.

Aku pun berhenti terus kt tempat polis ngah cek lesen. Ngan nada kesal, aku cakap kuat2, "Encik, terlanggar kon! Terlanggar kon!" Kemudian ada la polis yg dah mula bising2 bila sedar ape berlaku. Ada la yg datang kat aku semata-mata nak cakap, "ko tak nampak ker kon tu. Jalan terang2 ni!".

Eiii, nak jer aku kon sebijik atas kepala die kalu die adik aku. Bukan masalah aku tak nampak, masalahnyer aku terlanggar. Korang pun kalu terkentut depan orang ramai, bukan maknanya korang tak tau malu... tapi 'ter' kan... tak sengaja!

Ada gak yg datang semata2 nak sound aku cakap kuat. "Yg ko marah ni ape hal?!" kate die. Mau aku tak cakap kuat. 1st mestilah aku nerbesss.. 2nd, aku kt jalan raya ngan pakai helmet... bila aku cakap, aku pun risau takut polis tak dengar.

Ermm.. bukanla nak membela diri sendiri. Cuma aku rasa mereka sepatutnyer boleh sedikit beradab. Kon tu bukan kena kat sape2 pun, nak terkena je.. 1 kon jer pun, bukan sederet kon aku langgar. Lagi pun aku dah berenti dan ngaku kesalahan. Lain ler kalu aku lari dan mereka terpakse kejar aku dan tahan.


Kita merancang dan DIA SWT juga merancang. Perancangan aku, zikir aku dapat bagi aku lepas roadblock dengan mudah. Namun, perancangan DIA SWT rupenyer lagi hebat dan tak terfikir dek aku. DIA 'kantoikan' aku, lepastu DIA dengan mudah DIA lepaskan aku semula. Abis je polis2 tu datang marah2 dan membebel, sorang pun tak cek aku punya ic dan lesen. Akhirnya, aku teruskan perjalan cam tu jer.


Topik ni jadi isu hangat masa aku dan kawan2 minum kat kedai. Bosan ar tenguk mereka senyum2 pasal kejadian ni. Isk!!!

04 May, 2011

Harga Sepinggan Makanan

Oh, Tuhan. Dulu aku menyatakan sesalku dalam tangisku. Sehingga nampak seperti jalan syurga itu makin lebar untuk diriku. Namun, sekelip mata pula aku tutup jalan itu dengan dosa dan nodaku. Oh Tuhanku, ampuni aku... keluargaku, sahabatku, dan muslimin dan muslimat. Selawat dan salam kepada rasul-MU. Amiin.



Nasi putih = RM 1
Sayur goreng = RM 1
Sambal belacan = free kot?
Ayam sambal = RM 2.50
Teh Ais = RM 1.50
Jumlah = RM 6.00

Ni kot harga makan tengahari korang? Atau lagi up? Mungkin kalau korang makan kat gerai, tu la harganya. Tapi kalau makan kat restoran, tak dapat la harga cam tu.

Harga segelas milo ais kat kedai makan ala thai baru berape jer, agaknya dalam RM 1.80 kot. Tapi lain pulak harga kat Kenny Rogers. Aku pernah cancel nak order bile tengok harganya mahal sangat. Bukan spesel pun. Rasa milo jugak. Kalau rasa cheese cake ker, rasa nasi bariani kambing ker, nak jugak aku try. Kalau rasa sayang-sayang hey, pun ok gak! Boleh aku menari sambil tepuk tangan. Keh3.

Berapa harga sepinggan makanan yang kita makan? Kita tak mungkin dapat letak satu harga tetap. Ada makanan harganya murah, tapi tak sedap. Ada yg mahal tapi rasanya puas hati. Aku ni jenis yg sanggup bayar mahal asalkan aku puas hati! Hehe...

Harga atau nilai mempunyai maksud yg lebih kurang sama dari segi bahasa, tapi cukup berbeza dari segi istilah. Harga atau nilai sesuatu makanan bukan saja terletak pada nilai duit, tapi pada apa yg aku gambarkan sebagai 'sentimental value' nya. Teruskan membaca untuk lebih paham, sebab aku pun da tak paham apa yg aku tulis... Huu~

Pernah dengar menu Nasi Spesel? Tak pernah?? Ermm.. Nasi Set? Tak pernah jugak?? Nasi bujang pernah dengar? Tiga nama tapi merujuk pada menu yg sama, nasi putih dihidangkan bersama telur dadar, semangkuk sup kosong panas dan sedikit sambal belacan. Ini cuma sebahagian nama yg aku pernah dengar, mungkin tempat lain ada nama lain lagi.

Semasa belajar kolej dulu, ni menu paling best bila bagi aku dan kawan2 asrama bila kitorang dah start bosan dengan pelbagai menu ala thai yg ada. Dan, ni jugak menu penyelamat di saat kami kesengkekan. Mula2 harganya RM 1.50. Pastu naik kepada RM 1.80. Akak Melayu Siam tu bagi alasan telur mahal. Yeker??

Tika masa dan saat tu, menu lain dah kurang nilainya di mata kami. Tak payah nak rekomen nasi goreng kampung la, u.s.a ker, tom yam ker, sup ekor ker, apatah lagi siakap 3 rasa. Semua tu dah tak berjaya menggugat kami. Kami hanya tergugat kalau diberitahu dibelanja sahaja.

Maknanya, lauk bukan penentu harga dan nilai sesuatu makanan. Kita tetap rasa nikmat makan walaupun lauk sesimple menu nasi spesel.

Sama kes jugak dengan mereka yg sanggup ke tempat yg jauh semata-mata nak makan. Macam Voltox... walaupun dia bawak motor slow, dia tetap gagahkan diri ke restoran RN Teguh hanya kerana air asam. Padahal restoran tu jauh gak ler. Jadi, jarak juga bukan penentu harga dan nilai makanan.

Pandangan peribadi mengenai harga dan nilai makanan oleh Datuk Mustapha Kamal, seorang aktivis Malaysia harus juga diberi perhatian. Dia dan kumpulannya membuat kerja amal membantu muslimin di Mindanao, Filipina.

Dia berpendapat muslimin Malaysia sepatutnya mencari apa yg dia panggil sebagai 'pakej ibadah'. Dia menggambarkan sedemikian;

Ramai muslimin Malaysia suka sponsor moreh atau majlis berbuka puasa di bulan ramadhan sebagai salah satu medium bersedekah. Dan rata-rata muslimin yg mengunjungi surau atau masjid di Malaysia bukan orang susah. Bahkan, boleh dikatakan mereka sendiri mampu berbuka atau moreh dengan juadah yg jauh lebih hebat berbanding dengan apa yg disponsor oleh penyeponsor*. (*Biarlah aku pakai word ni.. Haha)

Walaupun mereka bersyukur dan berterima kasih, tapi dari segi nilai sepinggan makanan pada mereka tetap tidak sama dengan muslimin di Mindanao. Hakikatnya, bagi muslimin di Mindanao untuk dapat makan nasi pun susah, inikan pula makan nasi berlauk!

Pengalamannya di bumi Mindanao sewaktu melaksanakan program korban hasil sumbangan rakyat Malaysia yg prihatin, muslimin Mindanao memberitahu itulah daging pertama yg dimakan dalam tahun itu. Cuba bayangkan!

Pandangan beliau lagi, jika kita memberi makan kepada muslimin Mindanao, kita bukan sahaja mendapat pahala bersedekah tetapi pahala memberi makan orang miskin, pahala memberi makan anak yatim, ibu tunggal dan pelarian perang (Mindanao sedang bergelut dengan masalah politik dengan Filipina. Sila baca sejarah dan isu semasa Filipina). Inilah yg dimaksudkan Datuk Mustapha Kamal sebagai 'pakej ibadah' di Mindanao.

Pelarian perang pula merupakan golongan teraniaya dan janji DIA SWT, doa orang teraniaya adalah doa yg terus kepada-Nya. Sememangnya muslimin Mindanao mendoakan kita yg memberikannya makan. Jadi, apa lagi yg kita cari selain doa baik2 yg dimakbulkan Tuhan?

Renunglah... harga sepinggan makanan kepada penduduk Mindanao? Di sini aku mengambil kesempatan untuk memberikan sedikit info kalau kawan2 berminat untuk membantu aktiviti sosial Datuk Mustapha. Dia tak bayar aku pun untuk promot, tapi ni tanggungjawab sosial aku. Sila rujuk :

Alamat: ACT Malaysia, Kajang, Selangor.
Tel: 03-87395871
Emel: actmy.care@gmail.com
Web: www.actmalaysia.org.my
No. akaun Maybank: 562142713126

Bagi aku pulak, harga sepinggan makanan yg tiada tolok bandingnya adalah makanan yg disediakan oleh ibu. Tak kiralah samada makanan tu banyak dan mengenyangkan kita atau makanan tu sket dan makan pun tak kenyang.

Baru2 ni, aku pulang ke kampung sempena cuti hari buruh. Malam sebelum aku naik bas untuk kembali bekerja, aku tengok mak aku sibuk menyiapkan karipap kecik nak bekalkan untuk aku, Dan ini bukan kali pertama. Dia dah menyiapkan pelbagai jenis bekal start dari aku sekolah tadika lagi pada tahun 1987. Hingga sekarang aku dah 30 pun masih nak buat bekal. Huhu. Maklum ler anak laki dia ni belum kawin. Hehe.

Melihat kembali harga dan nilai makanan yg kita ada menerbitkan rasa syukur dengan apa yg kita dapat. Mungkin kita makan tidak sehebat makanan orang lain, tetapi yang penting kepuasan dari segi 'harga dan nilai' yg aku nyatakan tadi.

Salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

01 May, 2011

Jangan petik Orang!

Ku angkat doaku kepada Tuhan yang empunya langit dan bumi. Ku mohon keampunan tanda kezaliman diriku. Selawat moga sentiasa membasahi bibirku tatkala aku lapang dan sibuk. Amiin.









Bekerja dalam satu2 organisasi memang banyak cabarannya. Nak berdepan dengan banyak kepala manusia, yg setiap satu macam2 die punyer auta dan loyar buruknyer.



MySpaceMasing-masing suke menonjolkan kebaikan dan kehebatan sendiri sehinggakan langsung tak kisah akibat yg menimpa orang lain hasil perbuatan mereka.



Satu perkara yg aku anti, perangai suke 'petik orang'. Pernah korang berdepan dengan orang yg macam ni?



'Petik orang' yg aku maksudkan disini adalah suke menyalahkan org lain atau mengelak diri sendiri daripada sesuatu perkara dengan cara membabitkan org lain.



Macam2 situasi la dlm kes petik-memetik ni. Ade org yg tak suke diberi tanggungjawab melaksanakan satu2 keje, jadi diberinya nama org lain menggantikannya tanpa persetujuan mereka. Ade pulak yg suke mengelak apabila dipersalahkan tentang satu2 masalah, jadi disalahkan org lain.


Pendek kate, ade jer nama org lain yg akan keluar dari mulut org yg cam ni. Jadi, kalau korang sumer ade kwn2 cam ni, siyes... kena hati2.



Dan jgn pulak korang sumer mengamalkan sikap macam ni. Ini menunjukkan sikap tak matang. Sikap dengki dan khianat.



Aku tinggalkan korang dgn sebuah citer. Mungkin ada iktibar, siapa tau.




Ayah aku penah citer kisah die terjupe kawannya kat bandar. Namanya Li.

Macam mane orgnya, Li ni? Errmm... aku dengar nama Li ni waktu aku sekolah menengah. Jadi aku agak2, waktu tu ayah aku baru berkawan dengan Li.


Li ni kurus je orgnya. Umonya dalam 30-an. Li ni org kampung. Kampungnya sebelah ngan taman perumahan aku. Dia baik dan lurus orgnya. Jadi, tak heranlah senang mintak tolong ngan Li ni, terutama hal2 berkaitan keje2 kampung.


Li ni jugak secara tak langsung merangkap informer polis untuk kawasan kampung dan taman perumahan aku. Maklumlah, dia ni banyak bergaul. Jadi kalu ade kegiatan tak sihat yg berlaku, die mudah dapat tahu.


Dah lame ayah aku tak jupe ngan Li sehingga sampai satu ketika tu, mereka terserempak. Ayah pun menyapa Li.




"Li, lamo tok nampok"





"'Kito' sibuk sket, Abe Jen"





"Oo, mu buat gapo loni?"




"'Kito' ngajar, Abe Jen"




Jawapan Li ni memberikan tanda tanya kat ayah aku. Maklum la, Li yg die kenal adalah seorang pemuda kampung yg blajar pun tak tinggi. Tibe2 je, boleh mengajar pulak!




"Ooo... ngajar? Ngajar gapo?"




"Ngajar beruk, Abe Jen." jawab Li ngan muka selamba dan serius.





Hehe. Die mengajor beruk petik kelapa rupanye. Beruk jer yg pakar petik-memetik ni. Maka kalau org tu ske petik org lain, maka pikir2 kan lah siapa dirinyer. Hahaha.










Salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe


p/s: voltox kah???