Followers

29 July, 2010

Access door

E..

E..

Merah..

Merah..

Ape tu?

Tanda kt meter minyak moto aku. Huh.. pg2 lg dah nk kene berkejar ke stesen minyak. Walaupn begitu, pape hal pun aku kene thumbprint dulu. Pastu kuar balik, isi minyak. Bln ni saje da dkat 5x kot aku lewat.
Hehe.. xlewat x thrill la, ye x?MySpace

Aku memecut laju. Minyak penuh, RM5. Angin penuh.. 29psi tayar dpn & 30psi tayar blkg. Selesa.. cukup sumenye. Pun bgitu, bunyi rantai moto..kruk krak.. kruk krak.. Dah kendur. Teringat kate2 member aku, "Tak safety, bro".
Eleh, mentang2 la die ngah amik sijil safety officer kat NIOSH.MySpace

Jarak 200 meter.. di depan.

Sebuah simpang 3.. Sebuah bas kilang membelok masuk. Otomatik aku pelankn moto. Aku agak msti kepala bas ni masuk jln aku. Aku tengok je... sekali x plak. Pndai plak drebar die amik side.
Elok plak! Hehe... bersangka buruk plak.MySpace

kEDisHH!!

Pintu drebar tetbe terbuka plak pastu terus tutup balik.. terkejut aku. Sebbaik x tercampak drebar tu.. sah2 aku tgk je kalu jd cmtu.
MySpace

Teringat plak aku kes yg same time aku skolah dulu. Mase outing ujung minggu.

Dr bandar, kalu da mls nk tunggu bas, bdk2 outing ni ske amik prebet sapu.. atau kete sapu. Ape2 je la org pgil.. cume tukang sapu tu, confirm bkn la.

Kebetulan mase tu aku ade geng.. pakat2 naik sebijik kete. Ingat ke naik kete proton saga yg parking kt sebelah kitorg lepak tu, psl pakcik yg ofer kete tu muncul dari celah2 byk2 kete yg parking kt situ.. rupenye tah kete dr zaman sultan melaka mane.. dah tu warna kuning plak.
MySpaceTakpela pakcik, janji pakcik bahagia n kami smpai.

on da way balik tu.. hoh speaking..

Smpai 1 corner, memang corner baring punye jln la. Pakcik tu pn drift.. (anda berhak meragui penyataan ini) tup tup.. pintu seat tepi drebar terbuka. Terkejut aku!
MySpace

Org lain pn terkejut. Aku terkejut lebih lg dr diorg. Pakcik tu pn terkejut. Aku terkejut lebih dr pakcik tu. Mane x lebihnye, aku kt seat tu!

Harap aku x tcampak kuar.. kalu x mesti warden denda aku psl masuk lewat kawasan asrama. Takut aku kt warden.
MySpace

Mcm bas td gak, blom smpat aku buat pape.. pintu tertutup sendiri sbaik kete tu selesai membelok. Ingat ke derita kami bdk2 ostel berakhir di situ, rupenye tak.

Sampai je depan pintu pagar ostel, bile sume dah kuar. Alih2 member yg dok seat belakang aku tu berhempas pulas nk buka pintu tp x dapat. Kene buka dr luar rupenye.

MySpaceWaah hebat. Mane nak cari kete ni sebijik.. sume kami pasang angan2 bile dah keje, gaji dah beso, nk cari kete pintu cam ni sebijik. Otomatik n ade sistem access door!

Ramadhan akan datang.. lailatul qadar akan mula dicari. Ahlan wa sahlan!

Disembunyikan malam sebaik seribu bulan dalam bulan ini. Tak diketahui oleh sesiapa walaupun masing2 mengagak, melihat tanda dan mencari pandangan-pandangan ulama muktabar yang pernah mendapat malam itu.

Maha suci DIA.. yang merahsiakan apa yang patut dirahsiakan.

Dalam kita berkerja dan bersosial, ada perkara2 rahsia yang perlu dirahsiakan. Maka tidak hairanlah kalau Kentucky Fried Chicken merahsiakan ramuan tepung ayam gorengnya, pasangan merahsiakan punca penceraiannya, bos merahsiakan markah penilaian pekerjanya dan anak merahsiakan buku laporan dari ibu bapanya.

Rahsia kalau disampaikan dengan rahsia.. sebenarnya tidak lagi rahsia dan amat memudaratkan.
Rujuk intro entry ini.

Pintu kenderaan yang ditutup untuk keselamatan dan dibuka untuk keselesaan keluar kenderaan, tidak lagi selamat apabila terbuka di tempat yang salah dan tidak lagi selesa jika tertutup di masa ia sepatutnya terbuka.

Maka perlu juga meletakkan perkara pada tempat yang betul. Inilah yang dikatakan Adil. Jika tak salah, ulama Hamka pernah berkata yang demikian maksudnya.. yang menjadi sunnah bukanlah berkahwin 4, tetapi Adil kepada isteri-isterinya kerana Dia s.a.w sangat adil kepada mereka.


Selamat berpuasa.
salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

12 comments:

theSkycrapper said...

selamat berpuasa juga brother..tp still aku x fhm apa kena mengena pintu terbukak dgn rahsia??..apakah?..

theSkycrapper said...

yes!..aku 1st comment rupanya..haha

adikeica said...

wah dah berwajah baru dah mzke!

ahlan ya ramadhan!

ni ada cita2 nak kawin 4 ke mzke?lol

voltox said...

mendalam sgt cite ni..umpama dalamnya cinta ko pada motor buruk ko sendiri..begitulah yg mampu aku katakan

apa pun template baru mu mengusik jiwa ku seketika..cantet la..nti ajar lg ye..

apa pun penulisan ko selalunya mendalam la..sukar utk ditafsirkan..mcm membaca penulisan faisal tehrani pula..adik beradik ke?

banyak2 rahsia..rahsia apa yg bukan rahsia..jawapannya...aku takleh bagitau..rahsia...

aku mzke said...

skycrapper..
kalu susah nak phm, keluarkan duit RM6.50...

kite jumpe kat kedai mamak, ko blanje nasi goreng ayam ngn teh ais. Mase tu, aku cite la bagi phm.

aku mzke said...

hehe.. kawin 4 ye???

akn dipertimbangkan.

aku mzke said...

voltox... cpt la update!

Insyirah said...

wah cantiknya skin baru..hampir x prasan blog ni td..hehe
selamat berpose..=)

aku mzke said...

tankiu insyirah

Da Lilo said...

secretive doesn't means arrogant. huhu so, bila org berahsia jgn kata org sombong. hee.

cayalah encik zul. lawa blog..:D

Habib AlWafiy said...

mula-mula baca mcm besa. rupanye amat tersirat entry kali ni. best. haha.

aku mzke said...

da lilo n tikah...

tankiu..

pasni kalu berahsia, da x kate sombong.. tp kalu sombong, sy kate berahsia plak.