Followers

07 May, 2010

Balqish

Ini cerita pasal Balqish.


Ini bukannya sebuah drama di TV3, Cinta Balqis. Tiada watak Adam (ralat: nama watak Cinta Balqis adalah Hassan seperti mana yang diperbetulkan oleh adeqsayang. Aku mzke tersalah sebab sekarang tengah syok follow cerita AdamMaya. Hehehe). Tiada watak Mak Biah. Hanya cerita pasal Balqish dan bukannya Balqis.


Cerita ini simple. Tidak serumit episod Adam ditangkap khalwat dengan Mimi. Sehingga penonton tertanya-tanya, mengapa bila Mimi dikhabarkan jatuh pengsan, yang pergi menjenguknya ialah Adam. Sedang Mak Biah dan Balqis menunggu di rumah dengan perasaan gelisah. Apa salahnya jika mereka bertiga sama-sama menjenguknya kerana Mimi bukan orang lain, jiran mereka juga. Alahai, inilah jalan cerita Melayu yang tak perlu dibincangkan lagi.


Balqish mungkin rasa bersalah menolak pelawaan En Jul. Dia tahu En Jul bersungguh-sungguh mengajaknya makan. Apa boleh buat, Balqish menolak bukan kerana tidak sudi tetapi dia berpuasa. Namun dirahsiakan puasanya dari pengetahuan En Jul.


En Jul buat-buat merajuk bila Balqish datang 'menebus kesilapannya' di hari yang lain. Pelawaan minum cendol ditolak mentah-mentah dengan alasan Balqish juga menolak pelawaannya tempoh hari.


Apa yang Balqish tidak tahu, awal-awal lagi En Jul sudah berjanji dengan kawannya untuk keluar atas suatu urusan pada waktu makan itu. Lagipun dia tidak terasa ingin makan kerana perut masih kenyang. Yang jelas, En Jul menolak untuk berpura-pura membalas balik apa yang pernah Balqish lakukan kepadanya.
Sebaik urusannya selesai, En Jul dan kawannya bergerak pulang dan kebetulan melalui hadapan sebuah warung yang terpampang papan tanda 'Cendol'. Cuaca yg panas terik, menarik mereka singgah.

Hati En Jul berkata sendirian, "Mungkin cendol ni adalah rezeki aku hari ini. Walaupun aku menolak pelawaan Balqish, tapi aku tetap berhenti dan minum cendol di sini. Oooh, alangkah sedapnya kalau dapat menikmati Cendol Pulut."


Lantas, En Jul segera meminta Cendol Pulut. Kepalanya mula terbayang-bayang pulut yang akan muncul dari kuah santan itu sebaik dicedok. Dihirup sedikit demi sedikit cendolnya. Terasa begitu segar. Santan yang masin dan sungguh lemak ternyata membuka selera.


Tiba-tiba En Jul mencedok berulang kali. Dicari-cari tetapi tetap tidak dijumpainya. PULUT!Mana pulutnya? Rupanya pekedai itu lupa memasukkan pulut dalam cendol. Malas memanjangkan perkara itu, En Jul pasrah.


Sesampainya di pejabat, En Jul terus menuju ke meja. Terkejut dengan apa yang dijumpainya.


"Ini mesti kerja Balqish.." detik hatinya.
En Jul tersenyum sendirian. Balqish ini rupanya tidak reti mengalah. Sudah ditolak pelawaan tapi masih mahu dibungkuskan cendol. Dua gelas cendol diam di atas meja En Jul. Tiba-tiba s.m.s dari Balqish menjengah ke kotak mesej.


"Cendol itu untuk En Jul n Cikgu Voltox"


En Jul yang pantang diberi makanan percuma. Tak pernah menolak. Bersama-sama Cikgu Voltox, dia menikmati cendol Balqish walaupun baru sekejap tadi cendol yang seakan-akan sama (berlainan tuan) baru sahaja masuk ke dalam perutnya.


Apa yang mengejutkan, En Jul mendapat PULUT dari cendol Balqish.


"Aku tak ada pulut" beritahu Cikgu Voltox sebaik ditanya pasal cendolnya.


Dalam kita berdoa..


Kita mengharapkan permintaan kita dikabulkan. Kita mahu ianya diberikan seberapa segera. Kita mahu ianya datang kepada kita mengikut apa yang kita rancangkan atau apa yang kita usahakan.


Dan DIA berfirman, "Berdoalah, nescaya Aku kabulkan"


Maka tiada perkataan sebenar-benarnya.. melainkan dari DIA yang tidak berkehendak kepada pembantu.


Pastinya DIA akan memberi. Pemberiannya mungkin tidak sama, bahkan LEBIH BAIK.


Mungkin juga bukan dengan cara yang kita harap-harapkan, kerana cara DIA lebih UNIK dan penuh KEJUTAN.



salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe


p/s: Balqish; dicatat namanya di blog ini bagi menghargai kebaikannya. Err.. cikgu voltox?? sorry sy terpaksa masukkan dia sekali kerana dia ada masa makan cendol tu. Asal mkn je, ade..
MySpace

22 comments:

voltox said...

agak pelik sbb post ni takde update kat blog aku..tiba2 update 1 day ago..

apa pun mmg aku tak suka cendol pulut..pandai gak balqish ye..tau selera kita..heheh..tp ayat 'asal makan je ada' tu takleh blah la..haha..tu namanya rezeki..hihi

tp ko mmg tamak la aku tgk..hahah..

dia nak belanja mcD tu..ko tanak ke..

Insyirah said...

wahwahwah..sedapnya cendol..teringat kenangan dl2 en Jul yg suke blnje cendol...x lupe ns lemak n mcD skali..hehe

p/s:en Jul juga baik..jd patut di catat di mana2..hehe

voltox said...

balqis n en jul mmg suka belanja org la nor..baik betul mereka kn..ehehe

aku mzke said...

En Jul tu bkn name sbnr.. tah sape2!!

adeqsayang said...

wah3...xsangka plak balqish tu cmtu yer..nnti kalo die nk blanje mcd, jgn lupe ajk sy ye...hehehe

adeqsayang said...

lg satu lupe nk gitau..citer cinta balqis tu, hasan n balqis yer..not adam..marah maya...hahaha

aku mzke said...

ahahaha... aah la.. hassan ngn balqis...nanti sy edit.

adikeica said...

lawak je..dah tulis ralat tapi sambung guna nama adam..seb bek adam (baik dan comel), kalau terguna nama Dani? hehe, mesti org marah plak baca entry ni..maklumla Dani tu x berapa nak baik..lol

aku mzke said...

hehe.. adikeica..
sje biarkan nama Adam n kekalkn kesilapan yg sy buat (taip tu)... Kalau sy tukar, nampak mcm ape yg adeqsayang tegur tu x wujud.

Itu pandangan sy la. Hehe.

aku mzke said...

To eica: Eh.. dok kat sheffield pn layan AdamMaya ke?

voltox said...

apa yg lebih kelakar ialah..komen aku pukul 227 PM..tp post ko pukul 330 PM..aku komen dulu tau sebelum ko post..hahah

menarik tak idea aku..hihi

adikeica dah promote cite adamaya kat blog dia awal2 lg rasanya..

tp aku setuju ko kata..apa yg silap tu takyah betulkan..nanti adeqsayang punya komen nothing la..org tak faham nti

sekian

adikeica said...

oh kat sini dahsyat juga penangan adamaya..

Pendapat saya,mungkin sebab ada amani..
Pendapat orang lain mungkin sebab Adam atau Maya.

Mereka yang menggelarkan diri sniri lelaki macho pon tetibe sume jadi macam - walaupon kami macho tapi dalam hati ada taman..ngeh ngeh ngeh..

TV3 online kan ada..hehe..

adeqsayang said...

hahaha..siap ade ralat lg tuhhh...;p

pasni bley r wat post psl maya lak...haha..

cik gha said...

izinkan utk mengomen...
tergerak nk buka blog ni sbb nmpk tajuk entry kt blog k.no..
wah, bangga bun siap masuk blog en.zul lg..

aku mzke said...

adik eica..

sy sokong je ayt 'macho tp dlm ati ade taman'. Kalau xde, xdpt la nk taip blog cm ni. Hehehe..

Amani sgt cute n pandai berlakon.. xnampak kaku sgt. Amani n pic yg adikeica pkai same comel n sy sgt suke... hehehe.

adeqsayang..
Pos psl maya plak ke? err.. kene pkir dulu la, mgkin pas Balqish blanje mcD, sy wt post psl Maya. =P

Cik gHa..
Power gak nama Balqish ni smp tergerak ati nk komen kt sini. =)

adeqsayang said...

cik gha..rasenye balqish tu pun xde blog nk post2 psl citer2 die..so tmpg blog org laen jela kot..pasni maybe cik gha bley wat post psl bun lak...hahaha...

mzke..kalo die blanje,gtau..nk itottt!!!!hahahaha...

aku mzke said...

adeqsayang..

klu balqish blanje, mst die pkai duit adeqsayang.

adeqsayang said...

hishhhhhhhhhh..ape kaitan???????

cik gha said...

nak jgk dibelanja mkn..hehe

aku mzke said...

cik gha..

kuat mkn eh???

adikeica said...

lawak je baca cite mzke baca doa bukak puasa waktu kakak kawin..

ngeh ngeh ngeh..seb bek bukan doa tidur yek mzke

aku mzke said...

hehehe... tu la masalah klu gugup. Alaa... eica mst byk pglaman tersasul.. hahaha. Rse2nye... mcm tu la.