Followers

30 March, 2010

semua IBU meninggal!!

Ada beberapa kelibat wanita warga emas sedang mengunjungi tempat pemeriksaan tulang di sebuah intitusi kerajaan. Pemeriksaan yang agak mudah, cuma letak kaki pada mesin dan bacaan akan diperoleh hanya bebearapa minit.

Wanita2 ini memang berminat untuk mengetahui bacaan kekuatan tulang masing2. Memandangkan di usia ini, kesihatan adalah keutamaan mereka. Seorang demi seorang melakukan pemeriksaan dan masing2 mendapat keputusannya.

"Kena banyak minum susu. Sekulang-kulangnya 3 gelas susu 1 hali" ujar kakitangan produk berkenaan dalam pelat bangsanya.

"Susu kambing boleh ke?" tanya salah seorang wanita warga emas itu.

"Boleh.. Susu kambing pun boleh. Susu lembu pun boleh. 3 gelas 1 hali" diulang-ulang lagi supaya pelanggannya faham.

Di sudut tepi, seorang lagi kakitangan produk yang lain, sedari tadi memasang telinga mendengar perbualan mereka. Tergerak memberi pendapat, dia menyapa "Susu ibu lagi bagus, maa"

Memang betul katanya, antara susu kambing, susu lembu dan susu ibu... sememangnya susu ibu mempunyai khasiat yang tiada tolok bandingnya.

Nilai susu ibu adalah pengorbanan dan kasih sayang. Ia membentuk hubungan psikologi yang tidak mungkin dapat diberikan oleh susu2 lain walau apa jenama sekalipun.

Warga emas tadi saling berpandangan sebelum salah seorang membalas, "Kami semua ni... ibu dah meninggal. Dah ada kat dalam (tanah)...."

Masing2 tertawa sambil kakitangan produk itu senyum sumbing kerana malu. Dia mula faham. Yang diperkatakan adalah susu untuk minuman harian warga2 emas itu, tetapi yang dicadangkannya adalah susu yang paling berkhasiat, yang sama sekali tidak mungkin akan dinikmati oleh mereka!!

Diberikan kehidupan ini oleh DIA S.W.T dengan segala pilihan.

Pilihlah mengikut kesukaan kita. Pilihlah mengikut keselesaan kita. Pilihlah jika itu yang terbaik pada kita. Pilihlah jika itu memberikan kepuasan kepada kita.

DIA S.W.T tidak pernah mengganggu kita semasa kita membuat pilihan.

Semasa kita berasakan kita perlu cantik, maka kita memilih untuk berdandan. Semasa kita berasakan kita lapar, maka kita makan apa sahaja mengikut selera kita. Semasa kita mula memasangan angan2 untuk berpacaran, maka kita mula memilih satu persatu bani adam dan hawa yang kita kenali, mengikut naluri fitrah masing2.

BUKAN ITU SAJA!!


Baik dan Buruk. Dosa dan Pahala. Syurga dan Neraka. Semuanya adalah pilihan kita. Kita bebas menentukan jalan mana yang hendak kita tempuhi.

Jika takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai.

Jika takutkan balasan azab, jauhi dosa dan maksiat. Guna akal untuk menghisab, guna ilmu sebagai penasihat. Yang penting kita nekad, sebab rahsia berjaya mesti bersusah. Bukan senang untuk senang, bukan susah untuk susah.


UNIK BUKAN?

Makcik2, pilihlah susu mana hendak minum. Yg penting, 3 gelas sari. Yg penting jg, utk makcik2 ni... susu ibu x sesuai la. Hehehe.

Best betol dpt pilih ni. Aritu, kuar ngn kwn lame. Sorg bw kete 2nd hand proton wira. Sorg bw kete baru CRV. Berebut naik CRV, tgal aku ngn driver wira je dlm 1 kete. Err.. sbnrnye aku nk naik CRV gak, x sempat. Huhu. Bg yg dpt naik CRV, hepi la kot. Tp x bmakne aku yg naik wira x hepi. Hepi gak.

Dulu pn mase isi UPU. Ada 8 pilihan U. Taruk je U mane yg best2. Yg x bestnye result plak x layak. Hahaha.. kantoi. Mesti korg melompat2 bile dpt tawaran, lbih2 lg U korg nk yg pgil. Cume jgn la melompat dr dlm umah, smp ketengah jln. Takot mati kene langgar. Kang nanti, harimau mati meninggalkan belang, korg mati tgal surat twran je.

Pilihan2 ni la yg jadikan idop kita ni seronok kn? Hebatlah DIA, Tuhan yg mjadikn dunia ni bkn sia2. Malah, seronok utk makhluk2 mcm kite idop.

Mgkin ade antr kite yg bdepan dgn pilihan yg sukar. Hingga memilih jln itam. Nasihat aku pd dorg, biaseny jln di'tar'kn spy itam. Klu korg xske, pilih la jln lain. Byk lg jln... jgn putus asa!


p/s: Iklan sensodine:

Doktor Mika: ".. sy slalu menyatakan kpd pesakit sy, punca gigi sensitif... ada di dalam gigi"

Aku MZKE ckp: "Eiii... gigi sakit mesti la kat dlm gigi, xkn kt kepala lutut plak. Pilih la ayat lain"
Salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

9 comments:

theSkycrapper said...

hehe..terharu + insaf sikit + gelak kau baca blog kau ni brader..Memang aku suka betul entry ni..
1st: memang susu ibu lah yg terbaik antara semua susu..maka sayangilah ibu anda..
2nd: pilihan ni yg susah sikit nak ckp, sebab kita x kan tau pilihan tu betul @ x sampai la kita dapt result dia..maka sentiasalah berdoa agar diberi petunjuk dlm menbuat keputusan..dan belajarlah dari kesilapan..

p/s: lecturer aku ckp, doc dkt Malaysia sebenarnya x boleh promote @ involve dlm mana2 commercial product medication (including toothpaste)..maka aku xtau la Dr Mika tu sape sebenarnya..

adikeica said...

Betul pilihan di tangan kita..tp kadang2 kita x boleh memilih mengikut apa yang kita nak..kita kene ambil yg hak dan benar, bukan yang kita MAHU..

Contohnya perjuangan Islam..Ada yang claim kata :
Saya pilih ini kerana saya berasa selesa dengan harakiyah ini. Tapi adakah yg dipilih itu satu jalan yg dianjurkan Rasulullah?

eh terpanjang plak..Ok thanks update! Senyum jew baca..kelakar but still benefits me

voltox said...

wah the best ever post after biiznillah ni..biiznillah lepas aku baca dulu aku siap promote kat 2-3 orang kawan aku suruh baca post tau..

seronok aku baca post ni..tapi bila nak sampai bawah agak kurang seronok sket..sebab ko banyak gunakan word2 singkat..dari awal ko gunakan ejaan2 yg penuh..aku rasa lagi baik ko teruskan sampai habis..salah ke aku cakap..my opinion la..hehehe

apa pun skycrapper dah buat kesimpulan dr cerita ko..tak perlu aku berleter lagi di sini..

ko kalau tak puas hati jom la lawan badminton..takut cakap takut la brader..hehehe

sebenarnya ada satu pilihan yang menyebabkan kita menjadi seorang yang bijak..pilihlah beras bernas..pilihan bijak..kalau nak bijak lagi..minum susu nespray..kita minum dulu brader..heheh

voltox said...

owh ingatkan aku pengkomen kedua..ketiga rupanya..betul juga kata adikeica tu..setuju2..

aku mzke said...

skycrapper..

stlh aku sekian lama mgenali ko.. aku rse ko ni mkin baik, bagus n mkin blajar mgenal diri. Mgkin ko dah meninggalkn aku dlm bab ni... huhu. aku bngga la jd kawan ko. Keep it up!

aku mzke said...

Adikeica,

Tepat skali komen awk. Memng sy akui, sy xulas detail dlm post ini. Mgkin krn sy kurg arif.

Hrp terus mbace, trima kasih bg support.

aku mzke said...

voltox yg budiman,

Mgkin voltox msih teringatkan call dr Canselori. Xpe...

Trime kasih krn komen n mencabar main badminton. Tp skrg sy kurang tenaga n kurag bijak sbb x mkn nasi beras bernas. Jd x dpt la nk main bdminton.

Sory psl word sgkat tu. Sbnrny dr awl dulu lg aku nk jdkn tu cm style pnulisan aku la. HEhehe. Cume kdg2 lbih rjin, aku tulis la penuh. But, other people have their own opinion. My opinion la...hehehe.

lalala..... said...

susu ibu kalo boleh dikeluarkan dgn kuantiti yg byk pastu dikomersialkan...wow! mesti ramai ibu2 yg wt part time perah susu sndri..kpd golongan bapak2@laki2 tkyahlah wt cm2,perah cmne pon tkkn kua pon..itulah kelebihan pompuan dgn lelaki...

apa yg kita pilih tp tk dpt tk semestinye kt brnasib malang mgkin itu st hikmah..apa yg kt pilih n dapt tk semesti kt brnasib baik mgkin itu st ujian..sesungguhnya allah itu maha mengetahui lg bijaksana...

aku mzke said...

lalala.. sahabatku.

1st paragph: nk nyatakan kelebihan perempuan dr laki ye? Betul kate2 tu.. tp extreme sgt ler. Hehe =P

2nd paragph: i like it!