Followers

04 March, 2010

HARAM ATAU SAMAK

Selalunye apabila aku jogging... Aku akn terjupe sorg 'uncle' ni. Die slalu berjalan sbg riadah petang2.

Die non muslim n sbb itu aku bahasekn dirinye 'uncle'. Klu muslim, pgil pcik sudah la.. Hehehe, bleh plak cmtu? Biar lerr..

Biasenye uncle tu pnye dressing.. seluar pendek paras lutut, t shirt kolar ngn cap oren. Die slalu jalan di laluan bertentangan ngn aku jogging.

Bila jupe die je, aku senyum n angkat tgn.. x tinggi pn angkat tgn tu.MySpace
Bila die jupe aku.. pn die senyum n angkat tgn jugak. Ske sgt die tiru perbuatan aku..

Wpun die ni kelihatan mesra, tp aku x brani nk dekat ngn die.MySpace

Penah 1 ketika, time tu aku x jogging pn... aku senam2 skit2 kt dpn pagar umah je.. Die singgah n borak ngn aku. Aku dok jauh2 sket dr die.

Mse tu la aku tau, rupenye die ni... "Ore kampung kawe neh!"

Hahaha.. asal dr Kelantan rupenye. Same plak.

Org kampung.. x org kampung... aku tetap x brani dekat!MySpace

Knape??

Die bw anjing la...!!

Kang kene gigit kang, sape susah.. kalau susah xpe lg. Masalahnya.. sape sakit nanti? Aku jugak..!


Ada 1 pg, cite berlaku di sebuah pasar...
Demi meneruskan kesinambungan tugas aku.. Aku ajak kwn sekeje aku tuk same2 ke pasar cari bhan mentah eksperimen. Die ni pompn tp status die Puan.

Jd aku awl2 lg dah sapu ubat Mopiko utk mengelakkan gatal2 pd tempat yg x sepatutnye..
MySpaceHehehe.

Bile da sebut psr ni, bau2 yg mewangi awl2 lg da menusuk btg idung kitorg. Ditambah lg lopak2 air itam yg jernih n menyegarkan. Maka aku n die melompat2 keriangan bagi memastikan tak jatuh dlm lopak2 air suci tu.
MySpace
(korg pcye ke ngn ayt ni!!!)

Mse kitorg ngah jln nk masuk dlm pasar, aku perasan.. bila dilihat dr ujung mate putih.. kelibat haiwan seakan-akan kucing ngah ikut kitorg dr arah belakang. Mkin lame mkin hampir. Aku pantang tgk kucing ni, mst nak pgil. Aku pn berpaling ke arah kucing, ngn mulut muncung smbil tarik nafas.. nk pgil menatang tu. Skali....

ANJING!

Aku tkejut! Die lg tkejut!MySpace


ANAK ANJING je...


Terkejut gak.. MySpace
peduli ape anak ke mak.


Aku pn ngelak..MySpace


Kwn aku menambah bilangan lompatan keriangan.. tp kali ini ke depan meninggalkan aku kesorangan.
MySpacePantas jew...!


Akhirnya dpt lari gak..

Bile pkir2 balik, apesal la nk takutkan sgt anjing tu. Anjing uncle atau anak anjing.. Dua2 jinak.

Masalahnya aku takut die gesel kt kaki aku ni.. kene kaki, kene seluar.. huuu, sape susah? Aku la.

Yg mane 1, takut kene sebab binatang tu haram.. atau sebab nanti nk kene samak?

Of course la.. bila dah haram tu mst kene samak. Mslahnya, kita pandai samak x? Huhuhu..

Kt ati kecik aku ni... tertny2 gak. Aku tau ler samak ni, sekali ngn air lumpur dan 6 kali ngn air mutlak. Mslahnya, aku xpenah buat.. n klu aku buat, mst aku cm was2 sket la. Betol ke? Bersih ke? Tanah cmne nk pkai? Maklum la 1st time buat. Lain la klu wt tu, dpn sorg ustz yg tgk2kan.. bru konfiden.

Klu nk kte aku ngelak krn anjing tu haram, aku perhatikn.. byk lg benda haram lain aku x ngelak smp cmtu skali pn. Cntohnye ngumpat. Da tau haram, x elak pn dr buat bnda tu. Pdhal, kene anjing ni, ckup ngn samak je tmpat kene. Tp ngumpat ni, slagi x minta maaf ngn org diumpat... menanggung gak.

Haih.. pkir2 cmni la aku rse berat je.. bkn psl aku gemuk!! Mksud aku rse bersalah n insaf la.

Ulang lg soalan... Yg mane 1, takut kene sebab binatang tu haram.. atau sebab nanti nk kene samak?

Klu krn haram.. byk lg benda haram yg leh aku elak selain anjing. Jd kene la perbaiki iman.
Klu krn samak.. maknanye aku punye ilmu ni masih cetek. Jd kene byk belajar.

salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

11 comments:

theSkycrapper said...

hehehehe..panjang nye tulis brother..ni mesti balas dendam dah lama x menulis ni kan?..=D..

Bagus idea brother..aku pun baru terfikir..tq2..at least ada jugak blog yang aku baca membuat aku berfikir..nak harap blog aku memang x yah fikir pun boleh tulis..hahahaha..

Eleh..jogging jugak rupanya..poyo je..hehe..x pyh la brother..x gemuk & boroi la kalau jogging..=D..

voltox said...

wah menarik la cerita ni..umpama takut 1 perkara yang haram..tak takut perkara haram yang lain..memang menginsafkan la post ko..eheh

apa pun..kita kena minta maaf kat bos ko la kan..heheh..

voltox said...

wah menarik la cerita ni..umpama takut 1 perkara yang haram..tak takut perkara haram yang lain..memang menginsafkan la post ko..eheh

apa pun..kita kena minta maaf kat bos ko la kan..heheh..

hamba allah said...

pegang tk haram...kena samak je..makan brlah haram...kalo yg ni cmne bro...kalo pgng bukan mahram gerenti haram...tkleh samak2...pikir2kan lah..mengenai samak... 7x..sekali air tanah 6x air mutlak...bukan sekali air tanah 7x air mutlak(sekadar memperbetulkan..)

theSkycrapper said...

Hamba Allah: tq..aku kurang ilmu2 agama ni..maka lepas kau tegur, baru aku tahu..thanxs ya!..

Brother: x de hal lah..aku kenal kau..aku tau ilmu agama kau tinggi..kau just salah taip then malas nak baca balaik je..kan..

respect brother..

aku mzke said...

the skycrapper..
memandai je ko aku ilmu tinggi...
Aku pn xtau klu hamba Allah x tegur. Ingat ke slame ni dah betul bilangan die. Ye la, jrg diaplikasikn la.. tu yg jd cmtu.

Hamba Allah,
Bgus la betulkn.. Inilah hikmah di sebalik tegur menegur n nasihat menasihati. Bkn aku je yg dpt manfaat, malah pbaca lain mcm skycrapper.

Voltox..
Ade aku sebut psl bos ke dlm post aku?
Aku cume sebut ngumpat je.. hu3

aku mzke said...

Salam.. aku dah ubah petikan yg salah psl samak tu.

Yg salah, aku ckp 7 kali air mutlak.
Yg betul, 6 kali.

HArap maklum.

LamanKekLapis said...

jogging konon....dah boroi..boroi gak....

Sayer Best said...

you've been tag~Jawab la kalau rajen.Amek dalam blog sye k.ko copy entry tu,pastu padam,tulis lak ur answer

Anonymous said...

nsb bek tk jmpe pkck yg bwk babi hahhahaha......kalo aku yg merisaukan bkn psl nk kena samak tp risau kalo kena gigit...naya ooooo..nnt trkena pnyakit selsema anjing..penyakit anjing gila....

aku mzke said...

hehehe... x sakit gak kalau anjing tu xde gigi.