Followers

27 December, 2010

Saravanan

Saravanan!

Mak Saravanan terjerit2 dok panggil anak dia. Aku tgk je.

Sume org tau, Saravanan dah lame meninggal. 30 tahun dulu. MySpace

Mak dia sendiri yg jupe die mase Saravanan terbaring kt kebun yg die biase lalu bile balik skolah. Die mati kena racun!

MySpace

Ramai org kate mak Saravanan ni gile. Percaya sgt ckp sami yg bgtau Saravanan ni boleh idup balik. Kate sami, Saravanan spesel la.. dia akn lahir semula.

Tapi nk lahirkan balik Saravanan ni bkn senang. Mak die kena korban. Mak die kena dok bertapa kt 1 kuil yg spesel gak. Kejap je.. 30 tahun! Mak aihh.. Mak die buat pulak tu.

Aku tgk Dr. Bala yg slalu ngn mak Saravanan ni pn dah puas dah nasihat makcik ni. Keje gile je bertapa bagai nk rak slame 30 tahun smate-mate nk lahirkn smula Saravanan.

Aku ingatkn da xde peluang nk tgk lg mak Saravanan ni. Aritu dpt tgk kejap je psl aku ade hal. Sebbaik la, tv2 wat ulangtayang… dpt la aku layan lg skali cite ni. Lyn smp habis tu… hehe.

Saravanan mati wktu umo 10 tahun kalu x silap. Die kne bunuh ngn Thanasegaran, ketua gangster kampungnye psl die ternampak ketua ni dok bincang rancangan jahat. Die kne tangkap n dipakse minum racun.

Time nazak nk mati tu, Saravanan asyik sebut mak saje. MySpaceHuhu.. tragis. (mase tu nak ngalir air mate, tp aku tahan. Tgk sorg je, nk nangis pn bleh xde org nampak. Hoho)

MySpace

Bile da 30 thn, sami tu wat upacara khas nk terima kemunculan Saravanan. Dikatekan aritu ari yg sepatutnya Saravanan muncul balik kalu ikut ramalan kitab. Mase tu, da heboh da. Wartawan tv pn ade skali, disiarkn secara langsung.

Tunggu punye tunggu, Dr. Bala tibe2 je ngaku die Saravanan. MySpaceMaka mule la wartawan tny mcm2 soklan nk konfemkn yg die tu Saravanan. Segala-gala dicite balik oleh Dr. Bala termasuk mcm mane die mati.

Ade plak kwn Saravanan mase skolah dulu trime upah drpd Thanasegaran nk kantoikan Dr. Bala. Die mintak Dr. tu ckp bahasa daerah mane tah yg xramai org tau tp Saravanan tau. Dr. Bala terdiam.

MySpace

Aku ingat kantoi la kali ni. Tp rupenye2 selamber Dr. tu speaking bahasa tu.MySpace

Sume org konfem tu Saravanan. Thanasegaran pn dah takut. Lg takut bile ikut kitab tu, die akn mati di tgn Saravanan. Thana pulak dah jd org politik dan sedang melobi nk jd wakil rkyat.

Tp di dpn sami tu, Dr. Bala mengaku die bkn Saravanan. Kononnye mlm kemunculan Saravanan tu, die dpt tau penjahat dah upah org mengaku Saravanan. Nk elak makcik tu kena tipu, Dr. Bala mengaku.

Cite psl Saravanan mati dan bahasa yg die tahu pulak dicitekn dan diajar secara detail oleh ayah Saravanan supaya Dr. Bala tak kantoi. Namun, sami tu tetap yakin Dr. Bala adalah kelahiran Saravanan.

Dipendekkn cite, akhirnya Thanasegaran kena blasah ngn Dr. Bala sebab die cube nk wat jahat pada mak Saravanan. Mase tu dah kantoi abis dah. Dlm keadaan lembik, die lari ke kuil. Dr. Bala dah kesian nk blasah dan nk serah pd polis. Org kampung mase tu suruh bunuh je. Lgpn ramalan ckp, Saravanan akan bunuh Thanasegaran. Sekali lg Dr. Bala x ngaku die Saravanan. Tetap die xnak bunuh.MySpace

Dr. Bala amik susu yg ade kt patung kuil tu bg minum kt Thanasegaran. Tbe2 Thanasegaran mengerang dan mati. Rupenya susu td ade racun yg diletak pengikut Thanasegaran yg nk dajalkan mak Saravanan. Akhirnya, Thana mati disebabkn susu yg diberikn Dr. Bala.

Abis la 1 cite Tamil. Hahaha… Da jimat. Korang x payah nk beli cd Tamil tu.

Yg menariknye, ayat di akhir cite. Lbh kurang gini la bunyi die… “Siapa yang percaya kepada kelahiran semula, maka Dr. Bala adalah Saravanan. Bagi yang tidak percaya, Dr. Bala adalah dirinya sendiri”

Manusia sering kali sukar menerima kehilangan orang yang tersayang sehingga ada yang mahu menganggap mereka yang sudah meninggal masih berada di samping tetapi dalam bentuk roh atau entiti lain. Kedegilan inilah yang mencetuskan andaian sedemikian.

Bagi yang menyesal dengan hidup pula, sering berharap agar dia dihidupkan balik supaya dia dapat mengubah kesilapannya. Mungkin juga dihidupkan dalam bentuk seekor burung supaya dia bebas terbang, tak perlu fikirkan apa-apa masalah hidup. Ini semua bentuk kepalsuan yang dibuat untuk menyedapkan hati.

(Biar aku mengarut sedikit di sini…)

Betul atau tidak kelahiran semula?

Betul jika kena pada masanya. Jika kelahiran semula dilukis dalam bentuk graf kelahiran semula melawan masa, kita hanya perlu memanjangkan skala masa.

Jika dalam cerita tadi, masa kelahiran semula adalah di dunia dan ini sesuatu yang tidak tepat. Sedikit ubahsuai pada graf perlu dilakukan, kita perlu panjangkan sikit masa kelahiran semula. Jadikan skala masanya di akhirat!

Kelahiran semula Saravanan di akhirat adalah 1 kepastian. Dia bukan lahir sebagai Dr. Bala tetapi Saravanan yang sebenar. Pastinya yang dicari adalah Thanasegaran dan konco-konco yang terbabit membunuhnya. Saravanan akan mendapat pembelaan, bukan di tangan polis tetapi DIA dan para malaikat yang patuh kepada-Nya.

Di sini, Saravanan tidak membuktikannya. Dia hanya perlu mengadu. Thanasegaran yang akan dipanggil untuk membuktikannya sendiri. Maka keluarlah saksi-saksi yang Thanasegaran tidak mengetahuinya. Rupanya di depan DIA, tangannya bercakap dan mengaku menangkap Saravanan. Kakinya juga mengaku membawa Saravanan untuk ditinggalkan seorang diri terbaring keracunan.

Di saat Thanasegaran terhimpit, datang lagi saksi yang pernah dilihatnya. Semangkuk racun yang petah berkata-kata mengaku diberi minum kepada Saravanan. Dan juga sebatang pokok yang mengaku melihat Saravanan terbaring nazak di bawahnya.

Tatkala ini malaikat yang patuh kepada DIA, mengheret kasar Thanasegaran untuk dihukum. Tiada lagi belas ihsan sebagaimana Dr. Bala. Terhukumlah dia tanpa ada penamatnya.

salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

17 December, 2010

Semoga diberi hati yang soleh

Khabar dari kampung, mak tak sihat. Katanya ada bengkak sebesar penumbuk di bawah telinga. Bengkaknya buat mak terbaring seharian, menahan denyut2 nanah yang sedang bersarang.

Risau dan gelisah. Debarnya dah sampai pada aku di Nilai. Nak atau tak, mesti balik. Biarpun cuti tahunan yang berbaki 4 hari ini makin surut bilangannya. Khamis dan Jumaat dipadankan. Dua hari cuti melayang. Tapi rasanya puas bila kita sendiri ada, mengadap mak nanti.

Pagi 9 Dis 2010, jam 11 mak dibawa ke bilik operate. Aku masih di rumah bila diberitahu kakak yang dari semalam menunggu. Maklumlah, pagi itu tepat jam 4.11, aku baru menjejak kaki di Terminal Bas Kuala Terengganu. Sampai di rumah, aku balas balik tidur yang tadinya belum benar-benar puas. Agak sedikit lewat, aku sempat berada di luar bilik operate sebelum ianya selesai.

Betul kata kakak, tengok-tengok kalau yang ditolak keluar tu mak. Rupanya, di atas stretcher itu orangnya nampak sama saja. Badan diselimut. Kepala dibungkus. Malah, wajah pun dah lain bila sakit.. apa lagi macam mak, yang ada bengkak.

Alhamdulillah, segalanya nampak lancar. Operatenya bagus dan sempurna. Melihat wajah mak, sama melihat wajah insan tua lain. Lemah dan tak berdaya. Namun dari matanya aku dapat mengagak mak cuba jadi kuat!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Mengasihani.

Katakanlah, Allah Maha Esa.

Allah adalah tempat meminta.

Dia tidak beranak, dan tidak pula diperanakkan.

Dan tiada sesuatu pun setara atau sebanding dengan-Nya.

Surah Al-Ikhlas dibaca dan diniatkan semoga berkat kemuliannya, Allah menyembuhkan sakit mak.

Wahai Allah.. Tuhan yg rahman.

Wahai Allah.. Tuhan yg rahiim.

Wahai Raja yang memberi penyakit.

Wahai Raja yang menyembuhkan penyakit.

Tiada ubat melainkan dengan izin Mu menjadi ubat. Walaupun dengan hanya seteguk air kosong.
Wahai Allah, aku merayu pada-Mu. Sembuhkan ibu ku, ya Allah.
Amin, ya Rabbal ‘Alamin.

Sehari yang berlalu di hospital adalah hari-hari yang panjang. Sehari yang amat melemahkan. Hari yang menyaksikan kekerdilan diri. Tiada daya upaya membantu mereka yang tersayang. Sehari yang berlalu dipenuhi munajat pada Tuhan.

Oh Tuhan, sembuhkanlah sekelip mata sakit mak aku!

Mustahil!

Oh Tuhan, tidak mustahil dengan kuasa-Mu. Kau Maha Berkuasa, oh Tuhanku.

Baru percaya kuasa Tuhan? Dulu kau di mana ya?

Aku menulis kisah ini di blog sekadar mahu menjadikan tarikh ini satu kenangan. Sekarangpun, mak masih di wad. Setiap hari luka perlu dicuci kerana lukanya besar. Aku beriman ini semua ujian pada kami sekeluarga. Aku juga yakin ini kifarah dosa mak khasnya dan kami amnya.

Uniknya kasih sayang Allah kepada hamba-Nya. Seboleh-boleh dosa kita dikifarahkan dulu sebelum kita meninggal dunia kerana DIA tahu azab di sana lagi dahsyat dan jika kita diazab, ianya akan kekal sampai bila-bila.

Sebagai manusia biasa, hati kita sering gagal mengingati Allah. Bila kita diberikan ujian berbentuk kesedihan, kehilangan harta benda atau nyawa barulah kita kembali merangkak mengingati DIA. Namun, kita kembali gagal mengingati DIA bila hati kita berputik rasa gembira.

Semoga diberikan hati yang soleh dan solehah.
Salah ke aku cakap? My opinion la... hehe.

08 November, 2010

sunnah yang DILUPAI

Aku buka coretan kali ini dengan pertanyaan “Apakah itu sunnah?”

Di kepala kita kini tentu saja segala perbuatan Dia s.a.w adalah sunnah. Sembahyang itu sunnah. Puasa itu sunnah. Bersedekah itu sunnah. Kalau diperhalusi lagi, menyimpan janggut itu sunnah. Bercelak dan memakai serban itu juga sunnah. Apa lagi??

Sudah tentu sunnah yang paling ‘panas’ adalah… poligami?

Hahaha.. aku sekadar meng ‘hangat’kan isu. Namun bukan ini fokus diskusi. Biarlah mereka yang arif yang meng ‘goreng’ topik-topik sedemikian.. cukuplah begitu.

Aku lemparkan pula persoalan kedua, “Apakah sunnah yang dilupai?”

Di kepala kini.. banyak.. kot? Memang.. aku percaya banyak. Aku juga bukan ‘pengamal sunnah yang baik’. Namun cubalah semampunya. Sekurang-kurangnya, dari satu sunnah, bertambah menjadi dua. Dari kadang-kadang, bertukar menjadi sedikit-sedikit. Dari sedikit-sedikit, bertukar menjadi jarang-jarang. Dari jarang-jarang, bertukar kepada banyak-banyak. Dari banyak-banyak, insya-Allah disebatikan dan diistiqomahkan.

Bukankah amalan DIA sukai adalah amalan sedikit tetapi berterusan?

Majalah MASTIKA keluaran November 2010, kisah Munah Abdullah berusia 80 tahun pemangkin entry ini disiapkan. Walhal aku sudah mula menaip entry lain yang ada kena mengena dengan bulan sepuluh yang aku tinggalkan tanpa post terbaru.

Sila beli majalah ini jika mahu menikmati cerita makcik Munah dengan bahasa sasteranya yang tinggi. Secara tak langsung, aku menjadi agen promosi majalah ini. Aku tak kisah pun dikatakan demikian sebab aku tak untung satu sen pun!

Aku ceritakan serba ringkas, supaya mereka yang kekurangan bajet bulan ini tak perlu habiskan wang untuk beli majalah. Dan juga, kepada mereka yang tak sempat mendapatkan keluaran tersebut di pasaran.

Makcik Munah diserang pembantu rumahnya pada waktu subuh! Bibiknya bersenjatakan pisau dapur menerkam ke arah Munah sewaktu dia ralit berzikir seusai solat.

Gerak-geri bibiknya yang mundar mandir sebelum kejadian, sedikit mencalit rasa gusar di hati Makcik Munah. Perasaan itu tepat apabila bibiknya tercegat di depan bersama pisau dan bersiap sedia untuk menikam.

Kata orang tua-tua.. berpantang maut sebelum ajal. Langkah diatur Makcik Munah. Tanganya pantas menepis pisau hinggakan terlepas daripada tangan bibiknya. Makcik Munah mengambil pisau dan bersiap untuk sebarang kemungkinan.

Bibik sedar diri telah tewas bila senjata sudah beralih tangan. Langkah seribu diatur. Dia yang berusia 30-an akur dengan kekalahan ditangan nenek yang jauh berusia. Perempuan tua ini rupanya pandai bersilat!!!

Dahulu, Dia s.a.w bersama para sahabat mengangkat pedang turun ke medan jihad. Paling masyhur, kisah Uhud di mana tentera Islam kalah dan Dia s.a.w sendiri mendapat luka dan giginya patah.

Logiknya, seorang pahlawan perang akan mempersiapkan diri dengan ilmu ketenteraan jika mahu berperang. Jelasnya, ilmu bela diri adalah cabang dari ilmu perang kerana tanpanya, masuk ke medan perang umpama mencampakkan diri ke dalam kebinasaan!!

Agak bertepatan dengan satu maksud hadis, galakan agar mengajar anak menunggang kuda, memanah dan berenang. Jika diteliti, semua kemahiran ini adalah keperluan sewaktu perang!!

Jika ini dilakukan Dia s.a.w, bukankah ini sunnah yang sama kategorinya dengan poligami yang ‘panas’ itu?? Maka mengapa dilupai sunnah ini….

DIA SWT menghadirkan bangsa Korea dengan Taekwondonya, Jepun dengan Judo.. Aikido.. dan karatenya, India dengan kalari payat dan silambamnya, Cina dengan kungfunya dan Melayu dengan silatnya. Semuanya adalah rahmah dari sisi-Nya maka mengapa dipinggirkan nikmatnya…

Hahaha.. aku rasa sungguh kelakar kepada mereka yang berkata, “Zaman ini, penjahat guna pistol”. Nak saja aku tanya, yang selama ini kita baca di dada surat khabar tu apa? Berapa banyak kes bunuh pakai parang dan pisau?

Agaknya itu dilakukan oleh orang yang baik-baik menggunakan parang dan pisau tetapi dengan tidak sengaja mencucuk jantung dan mengelar-ngelar leher mangsa secara penuh simpati.

Kita belum berdepan di satu situasi di mana kita hanya mampu melihat mereka yang kita sayangi dicederakan, diikat, diacu dengan parang malah dirobek kesuciannya di depan mata!

Si suami dan si bapa mungkin tidak terfikir isteri dan anak gadisnya akan dijahati. Si isteri dan si ibu mungkin tidak menyangka si suami dan anaknya akan dianiyai. Begitu juga Makcik Munah yang tidak pernah menyangka akan bersilat pada umurnya 80 tahun!!

Na’uzubillah. Moga2 DIA melindungi kita sepanjang hidup ini dari sebarang perkara buruk. Amiin.

Andai kata ada sedikit kebaikan daripada entry ini ialah diharap dapat membuka minda kita semua tentang seni bela diri yang ada di sekitar kita. Tak kisahlah seni bela diri yang mana semuanya ilmu DIA SWT. Cuma hayati pesan guru-guru tua, “Ambillah hak diri sebagai pakaian diri”. Jika kita Melayu, ambillah hak orang melayu sebagai pakaian (amalan) diri.

Aku memetik rakaian kata-kata sahabat sekolej, Hisyammudin Shukor dan dia memetik kata-kata ini daripada seorang ustaz..

Jika tidak kita, siapa??

Jika tidak sekarang, bila??

Aku sekadar berkongsi sebuah lagu yang biasa didendangkan di pusat karaoke..

Dengar wahai teman,

Dengarkan pesanan,

Aku menulis bukan kerna nama..

Kerna sifat kasih,

Pada sesama insan,

Yang mengharapkan kasih dan sayang..

Akhir kata, jika ini sunnah… mengapa dilupai?

salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

01 November, 2010

Tak boleh... tak boleh la.

Tanggal 3 Oktober 2010, adalah tarikh keramat kerana buat pertama kalinya aku merajinkan diri ikut ekspedisi mendaki ke puncak Gunung Datuk.

Penatnya tak payah cakap la. Namun sepanjang naik dan turun, aku sentiasa coverline depan siswi2 CUTE yang join mendaki tu dengan memperlihatkan kekuatan tenaga dan semangat yang tiada tolok bandingnya. Haha..
MySpace


Mula memanjat sekitar jam 9.50 pagi dan sampai ke puncak sekitar jam 1 petang. Agak lambat kerana aku terpaksa tunggu siswi2 kelompok terkebelakang. Bila diorang rehat, aku terpaksa berhenti jugak. Takpe la, demi keselamatan mereka!
MySpace

Hehehe.. sebenarnya aku pun nak rehat jugak. Kan da cakap penat! Taktik ni mereka tak perasan kot.
MySpace

Benda pertama yang aku cari sebaik saja turun dari gunung adalah… NASI. Pekena nasi lauk ikan sambal ngan kuahnya yang dah kering, sayur goreng sikit dan air sirap beberapa gelas..

inilah menu paling lazat di dunia waktu tu. Alhamdulillah.MySpace


Begitulah cara DIA memberi rahmat dan rahim kepada hamba-Nya. Lupa sekejap McD ke, kfc ke... Bila DIA nak bagi rasa nikmat tu, perkara yang biasa pun boleh jadi luar biasa.


Selepas makan, selesai saja basuh tangan.. telinga aku menangkap satu perbualan.
MySpace


Aidil (bkn nama sebenar) : Ada orang dalam tandas (laki) ni. Biar Aidil masuk tandas perempuan je la.

Hah? Biar betul? (aku cakap dalam ati)MySpace

Bapa Aidil : Eh, tak boleh.


MySpace
Huh! Nasib baik bapak dia ni bijak lagi berakal. (... aku cakap dalam ati lagi)


Aidil: Boleh.

Bapa Aidil: Tak boleh la!

Aidil: Boleh la!


Nak jugak tu! (...aku lagi!)MySpace


Bapa Aidil: Tak boleh, tu TANDAS PEREMPUAN!

Aidil: Boleh, dulu-dulu Aidil dah pernah masuk tandas perempuan.


MySpaceGeram pulak aku dengar. Kalau anak aku, dah kena ‘wachaa’ dah ni. Sebbaik la aku takde anak.
Err.. maksudnya masih bujang dan available. Hee.. (err.. frasa last dibaca penuh sopan santun dan pemalu)
MySpace
(eh, sape yang tibe2 highlight ayat ni??!!)

Bapa Aidil: Tak boleh..

Bagus2. Halang je si kecik ni.. Suka-suka dia pulak. Kalau boleh suka ati masuk camtu, aku pun nak.
MySpace
(Eh, ni bkn ayt aku ye.. sape tah taip ni!)


Selamberrr papa, selamberrr wawa je Aidil ni jawab... BOLEH LA.. AIDIL KAN BUDAK KECIKK!!

Terdiam bapa Aidil. Aku pun diam...MySpace dari tadi pun aku tak bercakap sebenarnya. Ada ke dialog aku?? Takde kan? Hehe.

Aku senyum kat bapa Aidil dan dia senyum balik. Aidil pulak.. dia dah batalkan hajatnya nak ke tandas perempuan.

Kajian membuktikan kanak-kanak cepat belajar. Jadi tak hairan kalau mereka buat perkara yang dilihat dan ditiru daripada orang lain. Lagi-lagilah kalau yang mengajar tu pulak orang besar. Mereka akan buat tanpa banyak soal.

Sabda Dia s.a.w yang lebih kurang maksudnya, anak itu umpama kain putih dan ibu bapa yang bertanggungjawab mencorakkannya.

Tak kiralah siapa kita.. Mungkin saja sebagai bapa.. mungkin sebagai abang.. pakcik.. makcik.. ibu.. atau kakak. Barangkali juga tiada apa-apa hubungan, sekadar melintas di sisi mereka.

Awasilah sikap kita. Mereka mungkin memerhatikan kita.

Cara kita bercakap..

Cara kita beradab..

Mereka cuba jadi orang besar kerana mereka adalah pelapis.

Aidil masih bernasib baik. Tandas perempuan menjadi alternatif ibunya semasa dia terhenjut-henjut menahan kencing. Bagaimana pula kanak-kanak yang disuruh kencing di tepi jalan, di bawah pokok dan di mana saja yang boleh dilondehkan seluar mereka hanya kerana alasan mereka budak kecil?

Mungkin sampai masanya mereka perlu dilayan dengan lebih bermaruah sebagai seorang insan yang walaupun fizikalnya kecil tetapi tetap dibekalkan dengan maruah dan akal.

Inilah khalifah DIA yang sedang dibentuk. Mereka harus menjadi orang besar, yang besar jiwanya.

salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

05 September, 2010

Kisah Benar Angin yang dipaksa...

"Akak tak diajar sembahyang terawih atau sembahyang raya. Selalunya akak dok rumah je", ucap Akak Siti Nurahsia.

Tak diajar bukan dia tak tahu sembahyang. Maksudnya, keluarganya tak jadikan terawih atau sunat hari raya ni sebagai budaya keluarga. Cakap mudah, ko nak sembahyang, ko pergi.. taknak sudah.

Itu cerita Siti Nurahsia bila kami bersembang. Aku cuma bagi pendapat kat dia, eloknya biasa-biasakan la pergi. Takkan la kerana waktu kecik tak biasa, dah tua pun taknak biasakan juga. Kisah Pakcik Rahsia Nor yang tinggal kat Kota Bharu ni, boleh juga diambil iktibar.

Suatu hari, Pakcik Rahsia Nor ni meneruskan aktiviti biasanya pada waktu petang iaitu membeli barang-barang keperluan untuk keluarga. Macam-macamlah hendak dibeli. Keperluan dapur yg pelbagai, keperluan rumah dan sedikit buah-buahan. Pendek kata, penuhlah raga motorsikalnya setiap kali aktiviti ini dijalankan.

Pernah seorang penjual menyapa, "Ko punya motor ni dah macam kereta dah aku tengok. Penuh barang"

Pakcik Rahsia Nor pasrah. Dia lebih senang macam tu daripada terperangkap dengan kesesakan jalan atau setidak-tidaknya kesukaran mendapatkan parking.

Plastik barang dibimbit laju ke tempat parking motorsikal. Dari tadi, dia berasa kurang selesa dengan keadaan perutnya. Ber'angin' benar. Dia hanya mampu menahannya semasa ke sana ke mari membeli barang.

"Sampai kat motor, aku lepas je angin ni", katanya dalam hati.

Pada masa yang sama, ada seorang lelaki berjalan di belakangnya. Dia tak peduli kalau-kalau lelaki itu dengar bunyi 'meriam'nya nanti. Lagipun, bukan lelaki ni nak berjalan di belakangnya sampai ke sudah. Bila tiba di motorsikal, lelaki ni mesti akan terus saja berjalan.

'Prrrruuuuuuttt!!!!!!' Bunyi yang cukup mengkagumkan. Ahh.. lega. Dilepaskan sepenuh hati. Dipaksa sehingga tiada berbaki sikitpun 'angin' dalam perutnya.

Dalam riak wajah yang kecerian kerana berjaya membebaskan 'beban' yang disimpan selama ini, dia sempat memandang lelaki itu. Dia hairan apabila lelaki itu berhenti. Namun kehairanannya hanya sekejap bila didapati lelaki tadi ingin mengambil motorsikal yang diletakkan bersebelahan motorsikal Pakcik Rahsia Nor. Oh... parking sebelah je rupanya.

Itu kisah Pakcik Rahsia Nor dan iktibarnya, kalau kita paksa diri kita dalam melakukan sesuatu, hasilnya luar biasa.

'Angin' yang dipaksa menghasilkan bunyi yang kuat.

Hidup barangkali tidak seronok kalau rutinnya berjalan macam biasa saja. Kalau dulu selalu makan nasi je, apa kata kalau paksa makan kfc pulak. Kalau dulu belajar ikut mood je, apa kata kalau paksa diri supaya belajar. Kalau biasa tak pergi sembahyang terawih, apa kata tahun ni paksa diri... pergi la buat 8 rakaat je.

Sesiapa yang biasa bersenam contoh cam jogging atau pumping, bila dah biasa buat 20 minit jogging atau 10x pumping, sampai 1 tahap jika masih dalam rutin yang sama, kita takkan berpeluh atau penat. Ini maknanya, rutin tu semakin kurang berkesan kepada diri kita. Jadi, kalau kita sayangkan senaman tu, kita kena la paksa diri untuk tambah bilangannya.

Kita amat bersyukur kerana DIA S.W.T. menganugerahkan nafsu dalam diri kita. Secara sedar atau tidak, nafsu berperanan sebagai agen memaksa secara fitrah. Contohnya, bila lapar, nafsu akan mengarahkan kita mencari makanan dan kita pula cuba memenuhi selera makan kita dengan pelbagai juadah. Cuba bayangkan kalau kita tiada nafsu, mungkin kita akan membiarkan sahaja badan kelaparan dan akhirnya membawa mudarat.

Mungkin banyak lagi yang boleh difikirkan bersama. Paksa.. mungkin keterlaluan kalau selalu memaksa. Namun, ada masanya kita perlu memaksa untuk mencapai 1 tahap yang lebih baik. Fikirlah di mana dan bila untuk kita memaksa diri kita.

p/s: mungkin 10 ramadhan yang akhir, aku perlu memaksa diri untuk terus beristiqamah..
salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

30 August, 2010

Sebuah cerita dongeng..

Mereka menunggu seperti muslim yg lain. Di meja penuh dengan makanan dan minuman yg enak-enak.

Mereka berbuka seperti muslim yg lain sebaik sahaja azan maghrib berkumandang. Tetap juga mengutamakan sunnah berbuka awal sebagaimana disyaratkan dalam sabda Dia s.a.w.

Kemudian mereka juga mandi, bersiap-siap seperti mana muslim yang lain. Ibu dan anak perempuannya segera menyarung tudung masing2. Yg laki-laki cukup simple dengan seluar dan tshirt round neck.

Kenderaan mereka dipacu melalui jalan yang sama digunakan muslim yang lain untuk ke masjid menunaikan solat isyak dan terawih. Sampai simpang ke masjid, mereka tidak membelok.

Ganjil.

Mereka didapati memberhentikan kenderaan di tepi tasik, bersebelahan dengan perumahan Desa Anggerik. Berdepan dengan Balai Bomba Baru Nilai.

Si ibu keluar dengan anak perempuannya. Si ayah keluar dengan anak lelakinya. Mereka mengeluarkan joran dan peralatan memancing yang lain di saat orang lain berpusu-pusu ke Masjid Nilai.

Sebuah cerita dongeng bulan Ramadhan yang dicatatkan sekitar jam 8.30 malam, pada minggu kedua ramadhan.

salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

27 August, 2010

Diorang tak tahu... Hehehe.

Kalau la aku bleh thn mengantuk ni.. memang aku da thn.MySpace

Masalahnye, tdo ni best. (oh, itu pn masalah ke?) Mahu tak mahu, aku layan je.. Waa… seronoknye~
MySpace

Kalau la ibu bapa kt Malaysia ni lebey bertanggungjawab.. aku rse takde budak2 kecik yg dtg masjid tp dok main2.

Slalu sgt kite dpt tgk.. terutama time bln ramadhan cm ni la. (aik, cm iklan coke plak.. cm ni la). Mcm2 gaya… Berlari.. Ketawa.. Terpekik.. Terlolong.. Bermain.. Bertumbuk! Hoh!!!
MySpace


Ade gak pdpt setengah2 org kate, bagus la kanak2 dah diajar mendekatkn diri ngn masjid, atau surau. OK, aku stuju.


MySpaceMasalahnye, kalau pandai smayang takpe. Ni tah pape!

Seeloknya, pastikan dulu ank2 tu terer smayang baru bawa ke masjid. Kalau tak reti, tau hormat org smayang pn OK.. bleh dok diam pn kire OK gak. Takpun, gaji la bibik sorg tuk senang mak bapak gi msjid.

Risaunye, bile dorg dah besar nanti, dorg tak rase kebesaran masjid dan solat plak. Na’uzubillah.

Kalau la Jumaat kat sini cuti cm kat Terengganu, tak payah la aku keje.. tak payah la budak2 skolah gi skolah.

Masalahnya, tak cuti. Terpakse la keje, terpakse la skolah. Terpakse la ke masjid solat jumaat ngn baju keje dan baju skolah.

Kalau la ade kajian psl benda yang tak berubah atau sedikit berubah.. korang rase ape hasil kajiannye?

Haha.. kalau tny aku, mau aku jawab khutbah Jumaat. Gaya tu la aku jupe waktu aku kecik, gaya tu la aku jupe waktu aku besar. Nape tak diberi kebebasan sikit ye pada khatib tu? Kalau boleh berceramah cara semulajadi, lagi best kot. Stakat dgr die bace je, tido la aku…huhu.
MySpace


Tibe2 aku terjage.. bdk2 skolah ngah main tepuk2 daun kt sebelah aku. Aku agk dlm darjah 2 kot. Khatib masih membace teks khutbah dibantu oleh speaker yg bergema-gema seperti dlm gua musang.

Kalau la bdk ni faham, dorg ni mengganggu tido aku.. mau kene flying kick sorang2 ni. Aku sambung tido lg.
MySpace


Terjage lg. Kali ni psl bdk2 ni kecoh, member die buka tabung masjid yg sepatutnye tolak kt org sebelah. Sorg tu ckp, "Mane bleh bukak!"

Yg die jawab, "Aku nk tgk je." cpt2 die tutup. Ok.. da tutup. Tup.. Tup.. (jgn bace tutup plak) die bukak balik.

Isk tak bleh jd bdk ni. Aku tak sedap ati. Ati aku ngantok.. hehe. Aku takot org ckp bdk ni curi duit masjid je. Walaupun aku yakin die tak buat begitu. Aku cuit die, sambil geleng2kan kepala dan kerutkan kening. Aku pn kompius samada kerut pasal tabung tu ke atau pasal dorg da ganggu aku tido.
MySpace


Akhirnya budak tu tolak tabung tu kat aku. Aku pn seluk poket belakang. Kuarkan semua duit tuk aku pilih. Biase la, aku pilih duit biru la tuk tabung masjid. Hehe...

"Eh, die letak lima puloh la..." tibe2 aku dgr bdk tadi cakap kt kawan die dgn nada penuh kagum kt aku.

Oh, bdk tu nampak duit lima ploh aku tu.. Memang la ade sekeping dlm byk2 duit td sebab pasni nk gi bayar bil tepon.

Isk..

Kalau la dorg tau aku cume letak duit biru je... maluu akuu!!!MySpace


salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

11 August, 2010

ZUL..kif..LEE

Aku penah dgr org ckp..

“Diberi 2 telinga supaya lebih mendengar… diberi 1 mulut supaya kurang bercakap”

Simple je. Kene dgr ckp dan kurangkn menjawab. Atau blajar dengar ilmu dan kurangkn mencemuh. Bak kate family aku yg berketurunan Omputih ni.. Just like tat!

Memang benar, lidah ni tak bertulang. Frasa ni seolah2 menggambarkan melalui mulut ni senang utk melakukan kesilapan, samada sengaja atau tak. Kalu bertulang cm tgn tu, mgkin ada asas binaan yg kuat dan boleh dikontrol. Tafsirannye mgkin cm gitu, atau personal interpertasi aku jek. Hehe.. sori la kalu salah, ye!

Dlm dunia lakonan peringkat kebangsaan plak.. maksud aku kt Malaysia le.. byk karya dihasilkan seiring dgn perkembangan industri filem di peringkat global. Usah dipertikaikn samada karya itu hasil kreatif sendiri atau ciplak dr karya2 asing. Hakikatnya, industri kite tgh mengejar utk same2 ke dpn.

Maka aku tak heran la bile ramai sgt pelakon yg aku tak sempat kenal name mereka. Aku juga tak heran bile filem kite semakin beracuan kebaratan… Usah menafikan!!! Faktanye, masyarakatnye pn begitu.

Kaitan antara lidah dan industri filem Malaysia… adalah… pelakon2 kite menggunakan lidah utk memberikan jawapan yg merapu bile ditanye wartawan!!

Tahun 2010, lg 10 tahun nk 2020… dah tak lame nk mencapai status negara Islam maju. Ironinye, ade 2 kes bogel dlm filem Melayu kite. Sape dulu bogel taklah aku tahu. Aku tahu ni pn bile dah kuar dlm paper dan aku harap pembace2 blog aku jugak tau le psl ni ye.

(Jgn pasni ade lg yg tulis kt komen, tak faham ape yg aku post ni…)

Tak kisah la mcm mane dorg nk wat filem tu. Pelakon nk bogel cm mane pun, atau pengarah dan krew pn nk bogel jugak… Tu sendiri mau ingat la. Kalau tanye aku, dari kecik lg mak ajar pakai seluar sebab sejuk… dan sebab kat situ ade **malu**. Kalu dah namenye **malu**, mestila aku malu nk tunjuk. Hahaha.

Yg kereknye bile ditanye “ngape bogel”… jawap pelakon2 ni.. utk memenuhi kehendak skrip dan mahu menghayati watak.

Waa… terharunye.. siyess la.MySpace

Inilah pelakon yg bertaraf Hollywood.. jwpn pn same. Aku percaya, pelakon2 jenis ni kalu diberi watak ustaz sekolah tahfiz, nescaya.. demi penghayatan watak dan memenuhi kehendak skrip, dorg akan menghafaz 30 juzuk Quran tanpa kompromi lg. Tahniah aku ucapkan terlebih dahulu sebelum tahun dpn watak ini diofer kpd dorg.

Dahulu pd zmn Abu Bakar r.a., beliau memerangi 1 kaum hanya kerana menyuarakan keengganan mereka membayar zakat. Mereka beranggapan zakat hanya untuk DIA S.W.T. dan Dia s.a.w. sedangkan baginda s.a.w telahpun wafat. Abu Bakar mengistiharkan mereka murtad walaupn mereka masih beriman kepada DIA. Ini kerana, zakat adalah rukun Islam maka menolaknya tetap bermakna menolak Islam.

Di sekolah dulu2 pulak, ustaz ada mengajar, jika seseorg yg hendak terjatuh ketika menaiki tangga tetapi sempat berpegang pada pemegang tangga, lalu berkate “Mujur ada pemegang ni”, sesungguhnya die telah melakukan syirik kecil yang menggoyahkan akidah walaupun tidak membatalkannye.

Begitulah besarnya kesan lidah kepada akidah.

Jika hukum membuka aurat di tempat awam dan di depan bkn muhrim adalah haram, apa lg kalu berbogel dlm filem. Ape pulak hak utk kite membela tindakan ini? Adakah skrip itu memberi kuasa utk melanggar perkara yg termaktub dlm Quran tanpa apa2 balasan dosa?

Aku percaya pelakon kite juga tiada niat utk menggadaikan akidah tetapi jawapan seperti itu tidak tepat. Jadi apa jawapan yg tepat?

Jgn melanggar larangan Allah, itulah jawapannya. Kalaupun tak mampu, jgn melanggar larangan Allah secara terang-terangan. Kalaupun tak mampu, bertaubatlah dan jgn sesekali membela kesalahan itu dengan seribu alasan.

Sungguh beruntung, tiada 1 pun demonstrasi mengutuk perbuatan ini (bogel dlm filem) seperti mana mereka mengutuk perbuatan yahudi.

Sungguh beruntung, tiada 1 pun tangkapan dibuat atas nama menghina kesucian Islam sebagaimana yang termaktub dlm perlembagaan Malaysia, Islam adalah agama rasmi dan kesucianya mesti dipelihara.

Sungguh beruntung penonton lelaki kalau2 lepas ni ade pelakon wanita yang melakukan tindakan serupa atas dasar yg sama.. utk penghayatan watak.

Hahaha… kelakarnye menjadi manusia. Mcm2 ada!

Zul dah buka… Lee dah buka.. yang tinggal belum buka, Zulkiflee sorang je lg. Keh3.

salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

06 August, 2010

Jadi ke rotinya??

Dia seorang gadis cantik.

Entah mengapa, dia memilih untuk menyayangi seekor raksaksa yang huduh rupanya dan liar perwatakannya.

Dia dicemuh tetapi dia tidak peduli. Dia tahu, raksaksa itu mempunyai hati yang jauh lebih baik daripada pemuda-pemuda yang bertopeng dengan seribu satu watak.


Itu cebisan cerita ‘Beauty and the Beast’ yang ‘sempat’ menarik minat aku sewaktu kecil. Sekitar 80-an siri ini ditayangkan dan pelakon wanitanya memang cukup untuk membuatkan aku terpaku kerana… ye la, kerana beberapa sebab. Hehe.

Suatu hari, aku didatangi seorang kenalan. Gadis yang masih muda dan belum cukup ‘tinggi’. Kami bercerita dan tak disangka, kisahnya membuatkan aku memberi kritik spontan “Kisah ni seperti Beauty and the Beast..”

“.. Bezanya, awaklah ‘Beast’nya dan dialah ‘Handsome’nya”

‘Handsome’ merujuk kepada lelaki yang diceritakannya.

“Nanti sy tulis dalam blog, tajuk ‘Handsome and the Beast’" terangku.

Ayat itu bukanlah satu janji padaku. Namun sering saja dia meminta-minta dikotakan kata-kata itu. Wai-ma, aku sibuk dan amat keberatan melunaskan permintaan itu.

Ada apa dengan cinta?

Itu persoalan unik yang perlu dijawab tanpa skema jawapan. Tiada jawapan khusus.

Justeru, siapa yang berhak mendapat kesetiaan apabila cinta bertembung antara keluarga dan kekasih?

Maka bagaimana pula jika 'the Beast’ mendapat ’Beauty’? Tidakkah janggal?
Mahu jawapan? Bukan, ini bukan masa mencari jawapan tetapi masa memahami kehendak soalan. Haha… aku bercakap seperti seorang pensyarah kepada pelajar. Bukan kerja aku.

Manusia tetap manusia. Hamba…

Dan DIA S.W.T juga Tuhannya.

Manusia tetap manusia. Di mana dia berjalan dan merancang hidupnya…

Tetap dia akan menuju kepada-Nya.

Maka carilah keredhaan DIA dan keredhaan-Nya ada dalam keredhaan ibu bapa selagi mana mereka mematuhi DIA.

Kekasih juga manusia dan perlu kepada keredhaan-Nya. Oleh itu, aku amat hairan bagi mereka yang 'memenangkan’ kekasih yang tidak bersolat, menipu, mencuri, baran dan hidupnya mengikut nafsu syahwat hanya semata-mata dengan alasan sayang.

Cukupkah sayang mereka untuk mendapat secebis bahagia?

Berbaloikah menggadaikan silaturrahim keluarga yang dipupuk belasan dan puluhan tahun untuk insan bernama kekasih?

Fahami kehendak soalan, dan jawab dengan tenang.

Akhir sekali..

Padankah 'Beast’ dengan ’Beauty’?

Jawapan ini ada pada sepotong ayat Quran yang bermaksud lebih kurang begini; lelaki muslim yang baik untuk perempuan muslimah yang baik, dan begitulah sebaliknya bagi mereka yang jahat.

Tapi perlu diingat;

DIA tidak akan mengubah nasib seseorang melainkan dia sendiri mengubahnya.

Kebaikan yang tidak dirancang sering saja dikalahkan oleh kebatilan yang dirancang.

Sesiapa yang berusaha, maka dia akan dapat.

Kamu merancang dan DIA juga merancang, namun perancangan-Nya lebih tepat.

Kepada kenalanku, aku tidak mungkin menulis pasal 'Handsome and the Beast’ sebagaimana yang diharapkan. Segala cerita kita adalah sulit dan tidak direkodkan. Hahaha.. Err.. p/s: jadi ke belajar buat roti?? Nampak rupe cam xde seni je..hehe.
MySpacesalah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

29 July, 2010

Access door

E..

E..

Merah..

Merah..

Ape tu?

Tanda kt meter minyak moto aku. Huh.. pg2 lg dah nk kene berkejar ke stesen minyak. Walaupn begitu, pape hal pun aku kene thumbprint dulu. Pastu kuar balik, isi minyak. Bln ni saje da dkat 5x kot aku lewat.
Hehe.. xlewat x thrill la, ye x?MySpace

Aku memecut laju. Minyak penuh, RM5. Angin penuh.. 29psi tayar dpn & 30psi tayar blkg. Selesa.. cukup sumenye. Pun bgitu, bunyi rantai moto..kruk krak.. kruk krak.. Dah kendur. Teringat kate2 member aku, "Tak safety, bro".
Eleh, mentang2 la die ngah amik sijil safety officer kat NIOSH.MySpace

Jarak 200 meter.. di depan.

Sebuah simpang 3.. Sebuah bas kilang membelok masuk. Otomatik aku pelankn moto. Aku agak msti kepala bas ni masuk jln aku. Aku tengok je... sekali x plak. Pndai plak drebar die amik side.
Elok plak! Hehe... bersangka buruk plak.MySpace

kEDisHH!!

Pintu drebar tetbe terbuka plak pastu terus tutup balik.. terkejut aku. Sebbaik x tercampak drebar tu.. sah2 aku tgk je kalu jd cmtu.
MySpace

Teringat plak aku kes yg same time aku skolah dulu. Mase outing ujung minggu.

Dr bandar, kalu da mls nk tunggu bas, bdk2 outing ni ske amik prebet sapu.. atau kete sapu. Ape2 je la org pgil.. cume tukang sapu tu, confirm bkn la.

Kebetulan mase tu aku ade geng.. pakat2 naik sebijik kete. Ingat ke naik kete proton saga yg parking kt sebelah kitorg lepak tu, psl pakcik yg ofer kete tu muncul dari celah2 byk2 kete yg parking kt situ.. rupenye tah kete dr zaman sultan melaka mane.. dah tu warna kuning plak.
MySpaceTakpela pakcik, janji pakcik bahagia n kami smpai.

on da way balik tu.. hoh speaking..

Smpai 1 corner, memang corner baring punye jln la. Pakcik tu pn drift.. (anda berhak meragui penyataan ini) tup tup.. pintu seat tepi drebar terbuka. Terkejut aku!
MySpace

Org lain pn terkejut. Aku terkejut lebih lg dr diorg. Pakcik tu pn terkejut. Aku terkejut lebih dr pakcik tu. Mane x lebihnye, aku kt seat tu!

Harap aku x tcampak kuar.. kalu x mesti warden denda aku psl masuk lewat kawasan asrama. Takut aku kt warden.
MySpace

Mcm bas td gak, blom smpat aku buat pape.. pintu tertutup sendiri sbaik kete tu selesai membelok. Ingat ke derita kami bdk2 ostel berakhir di situ, rupenye tak.

Sampai je depan pintu pagar ostel, bile sume dah kuar. Alih2 member yg dok seat belakang aku tu berhempas pulas nk buka pintu tp x dapat. Kene buka dr luar rupenye.

MySpaceWaah hebat. Mane nak cari kete ni sebijik.. sume kami pasang angan2 bile dah keje, gaji dah beso, nk cari kete pintu cam ni sebijik. Otomatik n ade sistem access door!

Ramadhan akan datang.. lailatul qadar akan mula dicari. Ahlan wa sahlan!

Disembunyikan malam sebaik seribu bulan dalam bulan ini. Tak diketahui oleh sesiapa walaupun masing2 mengagak, melihat tanda dan mencari pandangan-pandangan ulama muktabar yang pernah mendapat malam itu.

Maha suci DIA.. yang merahsiakan apa yang patut dirahsiakan.

Dalam kita berkerja dan bersosial, ada perkara2 rahsia yang perlu dirahsiakan. Maka tidak hairanlah kalau Kentucky Fried Chicken merahsiakan ramuan tepung ayam gorengnya, pasangan merahsiakan punca penceraiannya, bos merahsiakan markah penilaian pekerjanya dan anak merahsiakan buku laporan dari ibu bapanya.

Rahsia kalau disampaikan dengan rahsia.. sebenarnya tidak lagi rahsia dan amat memudaratkan.
Rujuk intro entry ini.

Pintu kenderaan yang ditutup untuk keselamatan dan dibuka untuk keselesaan keluar kenderaan, tidak lagi selamat apabila terbuka di tempat yang salah dan tidak lagi selesa jika tertutup di masa ia sepatutnya terbuka.

Maka perlu juga meletakkan perkara pada tempat yang betul. Inilah yang dikatakan Adil. Jika tak salah, ulama Hamka pernah berkata yang demikian maksudnya.. yang menjadi sunnah bukanlah berkahwin 4, tetapi Adil kepada isteri-isterinya kerana Dia s.a.w sangat adil kepada mereka.


Selamat berpuasa.
salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

14 July, 2010

Apek pukol dobelas

MySpace
Da Lilo.. Da Lilo.. Da Lilo..
Asyik jupe je, tny bile nk update.
Kalau x krn bdk Da Lilo ni, xtau ler bile lg post bru nk kua.
Nk kte mls, x jgak. Bkn soal mls. Nk kte bz, x jgak. Bkn psl bz.
Idea je la, mgkin dah mkin kurang umph! Mane x nye, asyik dok nengok blog org je..aku yg terlopong. Hebat blog2 korg..
Terasa diri ini kerdil.. haih~MySpace
Ok la.. meh aku nk stat entry ni.
Di malam yg sepi..
MySpace
Sepi..

…teruskan membaca!

MySpace
Di malam yg sepi..pi..pi.
Pak Abu jual topi..pi..pi.
Topinya koyak..yak..yak.
Pak Abu jual tempoyak..yak..yak.
Tempoyaknya basi..si..si.
Pak Abu jual nasi..si..si.
Nasinya enak..nak..nak.
Pak Abu jual anak..nak..nak.
(lagu zaman knk2 aritu..)
Nak bgtau bkn kisah Pak Abu yg aku nk storykn di sini. Kisah aku yg berlaku pd 1 mlm dan mlm tu pn bkn sepi mcm mlm Pak Abu ni. Senang cite, xde kne ngena langsung la Pak Abu ni!!
MySpace
Mlm tu, meter minyak aku menunjukan bacaan E yg bermaksud “E-si la minyak! Kang menolak kang”

Aku pn segera la ke petrol pam berdekatan. Petronas. Ngah dok mengisi ni, tetibe je ade kenderaan 4WD benti kt tepi aku. Jam plak menunjukkan kol 12 mlm.
Hehe.. xde la aku tgk jam.. tp area2 waktu tu la.
Drivernye name Apek. Kt sebelahnye name Nyonya. MySpaceMySpace
Kat belakang, seorg.. err.. ape pgilan kanak2 laki ek? Isk, kntoi lak xtau.. ngah manyak syiok tido. Iyela, wktu pn dah jauh mlm.

Apek tu bersuara, “Daulat Tuanku..”

MySpaceHaha.. xde la smp tahap tu.
“Mana itu jln mahu keluar msuk hi-way pegi Selemban”
Sesat rupenye.. kesian lak. Lebih2 lg tgk ank die da keletihan n lentok kt belakang. Aku pn mula la bg penerangan n arap2 jd penerang ati tuk apek ni kembali ke jln yg lurus.
MySpace
“U pegi ikot sini..” siap aku bg isyarat tgn lg.MySpace
“Terus masuk roundabout, amik kol 12 dan terus lg smp u jupe signboard tunjuk ke hi-way KL-johor”
Aa? Aa? Apek ni kompius. Isk, susah plak die nk phm ke? Nk aku speaking ke?? Da mlm ni.. mane ade org speaking mlm2 ni..(hoho.. alasan baik punye). Xpe.. xpe, aku ulang.
“Terus je. Amik je jln ni.. U jupe roundabout n U amik pukol 12.. terus je lg. U tgk signboard.”
Apek ni nmpak mcm nk bertanye. X phm2 lg la tu. Xpe, xpe.. x phm tanye la. Aku sedia menerangkn.
“Kt depan nanti.. ade tulis no. 12 ka?”
MySpace Aarrk!
Aiiiyya Apek ar.. u bikin wa pengsan! Nape la lu pkir ke situ plak?
Sedar atau tak..
Manusia kdg2 berfikir yg bukan2.. fikir terlalu rumit hingga boleh membuat pertimbangan yg silap. Yg senang, jd susah.. dan yg susah, bertambah la susahnye.
Berlaku pd zaman Umar Abdul Aziz, kalau aku x silap. Mase tenteranya berhenti rehat di sebuah masjid pd waktu mlm. Keadaan masjid yg gelap menyebabkan seorang tentera terpijak seorg penduduk yg beriktikaf di situ. Sakit dan marah, org itu berteriak kpd tentera itu “Butakah kamu ni?!”
Tentera itu geram dan ingin dipukulnya org itu, tp segera ditegur oleh Umar, “Org itu cume bertanye, adakah kamu buta? Jwb saje tidak!”
Cite apek ni sekadar nk gmbarkn betapa manusia ni boleh bfikir mcm2. Ape yg kite pikir, kdg2 langsung x same dgn kwn kite pkir.
Apabila kite fikir terlalu rumit.. contohnye, tentera td yg pkir die dihina oleh org kampung sedangkn die tentera sultan, tentu shj membuatkn die mrah n nk blasah je org tu.
Bg Umar, yg mengmbil pendekatan n pemikiran yg mudah n bijaksana.. lain pula tindakannya.
Contoh lain, kdg2 abg dah tahu adik die sepahkan mainan. Tp die sengaja tny sorg demi sorg adiknye. Sgup amik mase berjam2 tuk pakse mereka ngaku. Pdhal mse xkan terbuang kalu abg amik mase dlm seminit dua kemaskn balik mainan itu.
Marilah sme2 kite blajar berfikir cara Umar. Insya-Allah.

salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

24 May, 2010

Semuanya dilepaskan di situ..

Dia terlantar kepanasan. Dari semalam badan telah panas, kepalanya telah berdenyut. Dia hanya mampu terbaring. Berselimut. Pandangannya berpinar. Lantas dipejam matanya dan sesekali hanyut dalam mimpi.

"Kau tak kerja kah??"

"Aku demam.."

Semua isi rumah keluar bekerja dan meninggalkan dia sendirian. Dia masih ingin baring. Badannya lemah. Kadang2 perutnya dihambat rasa ingin muntah, maka digagahkan diri ke bilik air. Mujur bersebelahan biliknya. Itupun dia merangkak.

Dia ingin ke klinik. Ambil m.c. Namun, berdiri pun dia gagal, inikan pula bermotorsikal ke klinik. Dia kini hanya mampu baring dan pejamkan mata.

Jam bergerak. Masa beredar. Dari pagi, dia terbaring dan tidur hinggalah...

Pintu kereta dibuka, dia dipapah dan didudukkan di kerusi depan. 'Pesona' itu memecut ke Hospital Putrajaya.

"Aku jenguk bilik dia jam 8 malam tadi. Gelap je. Pelik, takkan masih tidur. Tak bangun solat kah?"

"Bila kejutkan, dia hanya buka mata tapi tak boleh bercakap. Bibir dah mengelupas, macam orang kekeringan di gurun. Badan memang panas"

Namanya dipanggil bukan sekali. Badannya ditepuk-tepuk. Diam tidak berjawab. Matanya memandang wajah mereka. Tiada sepatah kata. Fikirannya nyata kosong. Tidak kenal kawan. Malah tidak sedar apa yang berlaku atas dirinya.

Dia hilang dalam dirinya.

Jam 4 pagi, selepas 2 botol air di'inject' ke dalam badannya. Dia terlantar sambil baru dirasakan ada sedikit kekuatan. Teguran pun berjawab. Sesekali nama kawan2 bermain di bibirnya. Namun, suaranya masih lemah. Langkahnya longlai tapi dibenarkan doktor pulang ke rumah.

Muntah. Muntah dan muntah lagi. Seteguk minum, seteguk keluar dari kerongkong. Dia muntah, baring dan kemudian bangkit muntah lagi. Sendinya 'menangkap'. Sengal. Kepalanya berdenyut. Pening. Sesekali muntah, badannya bagai dipaksa. Kudrat yang sedikit dikerah sehingga berkeringat.

"Allaah.."

Terpacul juga kalimah maha besar lagi maha suci. Berat sungguh sakit ini.

Perjalanan mengambil masa 3 jam. Perak ke Negeri Sembilan. Sewaktu kereta itu memasuki ruang depan rumah, jam menunjukkan pukul 11.30 pagi. Pintu rumah dikuak dan tetamu itu melangkah masuk. Tenang menyapa dia yang terbaring kesakitan dan duduk di sisinya.

Bersalaman dan berpelukan.

"Jangan menangis.." pesan ibunya.

Di tangan ibu air matanya gugur. Di bahu ibu dirasakan tempat paling selamat untuk dia berpaut. Semuanya dilepaskan di situ... segala kesakitan, segala kepenatan dan segala beban.

Pengalaman deritanya hilang tatkala melihat wajah tua itu. Wajah yang dia kenal sebelum dia boleh bercakap. Wajah yang dia kenal sebelum dia boleh merangkak.

Biar berapa usia si anak, ibu akan datang kepadanya memberi seluruh nyawa menanggung beban si anak.

Waktu itu, baru ku faham. Betapa hebatnya si ibu. Betapa mulianya An-nisa sehingga diabadikan dalam Kalamullah.

Ibu.. doakan anakmu agar dapat menjagamu.

Kerana menjagamu rupanya sukar.

Perempuan jagalah kemuliaanmu.

Kerana engkau sebenarnya terlalu mulia di 'mata' Tuhan.

Ingatlah ketika sahabat bertanyakan Dia s.a.w, siapa yang paling layak untuk diperlakukan sebaiknya. Maka dijawab "Ibumu" sehingga tiga kali ulangan soalan dan diberi jawapan yang sama.

Harapannya, perempuan menjaga dirinya sesuai dengan kehendak DIA kerana hari ini, cubaannya bukan sedikit. Mungkin ada yang tersalah langkah sehingga menjadi 'ibu segera' tetapi hormatilah status sebagai 'ibu'. Peliharalah bayi itu walau macam mana rintangan.

Mungkin sebagai seorang perempuan, ada yang tewas kepada nafsu, tetapi sebagai 'ibu'.. jangan ulangi kesalahan lagi dengan membuang bayi itu. Mungkin ini dapat menebus dosa dengan mendidiknya menjadi anak yang soleh.

Percaya atau tidak, 'ibu' mungkin kurang imannya tetapi tidak bermakna anak pun begitu. Kerana iman tak dapat diwarisi, tetapi boleh dipupuk dan disemai.

Doa anak yang soleh boleh mengubah qada' dan qadar. Biarkan ia berdoa, memohon keampunan 'ibunya'.




salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

14 May, 2010

fire EXTINGUISHER

Berbekam adalah sunnah Dia s.a.w.

Itu yg bru aku tau. Ingat ke ni amalan trun temurun org mlyu je. Isk3... sikitnye ilmu aku ni.

Biasa pnye harga; RM15 = 1 cup.

Promosi; RM20 = 3 cup.

MySpace

Murah tu. Da lme aku tingin nk wt bekam ni. Bkn senang nk dpt murah cm gini.

Tmbah plak aku ade lenguh2 belakang, x sembuh2.

MySpace

Da penah urut tp still x ilang2 lg. Mane la tau, bekam dpt atasi mslah lame aku ni.

Aku pn btau abg tu, aku nk bekam. Berani x berani jgk aku pn... Kt belakang booth HPA tu dah disiapkn tempt yg dittup ngn kanvas. Aku duduk kt kerusi. Baju da siap tanggal awl2.

Dlm ati, "jgn runtuh kanvas ni dah la.. kang kontoi xberbaju ni. Klu bdn tuff cm Remy Ishak xpe la".

MySpace

Brader tu mulakan kejenye. Tgn die da merayap2 kt belakang aku.

"Argh.." aku bersuara.MySpace

Rase mcm blakang ditoreh2 oleh brader tu ngn penuh kejam dan ganazzz.

"Sakit ke?" tny brader tu.
"Er, tak.." Aku jwb cover. MySpace

Sbnarnye aku x psti sgt... Aku msih pikirkn ape brader ni wt kt blakang aku.

"Dah kuarkn darah ke?" tny aku lg. Nak kepastian, mklumla... 1st timer.

"Blom, baru picit2 nak tanda area bekam." jwb brader tu.

Ceh..... ingat ke dah. Rupenye lom toreh lg.

Berapa pnye pnakut daa. Hehehe..MySpace

Sekian.


Aku mzke: Sesuai x cite ni ngn tajuk post??

Pembaca: __(isi tempat kosong)__

Aku mzke: Da tau da, mesti nk tnye ape kaitannye kn? Muke pn nampak sgt x puas ati. Memang x sbar!!

Pembaca: __(isi tempat kosong)__

Aku mzke: Msti korang kutuk aku ni dlm ati.

Pembaca: __(isi tempat kosong)__

Aku mzke: Tgk tu... tnye lak mane aku tau. Aku tau la, senang je nk phm korang.

Sambungan;

Wktu aku bz berbekam tu sbnarnye time ngah keje. Alaa... istilah org keje ckp.. pegi ngulor.

Hahaha...

Aku tgh tensen mase tu. Bru pas kene marah ngn bos. Psl pemadam api la!!

Aku xsedar yg pemadam api tu dah diangkut untuk servis sedangkan hari tu aku ade audit. Auditor ni plak tegur psl tu. Bengang la bos aku.

Aku pn bengang gak.. 1st, psl dorg angkut x bgtau. 2nd, aku slalu gak cek pemadam api ni boleh kate tiap2 bln. Cume aku miss time tu je. Tp nmpak di mate bos aku, seolah2 aku xwt keje langsung hny krn mase tu pemadam api tu xde.

Tensen...

Tp mgkin ni la perasaannya bile kite wt keje, tp xcukup ikhlas. Bile org x hargai keje kite, kite jd marah, jd kecewa sgt. Pdhal kite ptut sedar, kite dinilai oleh 1 lg juri... iaitu DIA.

Ape perlunya penilaian org.. buat la sbaik mgkin krn DIA. Bila ikhlas itu dtg, maka kite akn dihargai oleh org lain. Namun, jika kita tidak mendapat ape2 balasan n penghargaan dr mereka... senyumlah.. krn kite tetap akn mdpt ganjaran DIA hny krn kita ikhlas kpd DIA.

Moral post kali ni... Bekam sunnah Dia s.a.w.

salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe