Followers

22 October, 2009

Mesti Baca : Rahsia Sampin Melayu!

Rahsia..
Apa yang kita faham tentang rahsia. Kalaulah rahsia merupakan perkara yang tidak boleh diketahui orang lain melainkan diri kita sendiri, mengapa kita berkongsi rahsia dengan orang terdekat, kawan-kawan contohnya?

Dan bila kita menceritakan rahsia kita, diakhir perbualan kita akan ingatkan supaya tidak diceritakan kepada orang lain kerana RAHSIA!

Si pendengar tadi kemudiannya akan menceritakan kepada orang lain dan dengan cara yang sama akan memberi ingat supaya..

"Jgn citer kt sape2. Ni RAHSIA!!"

Kalau perkara ini berlaku di pejabat, berkemungkinan besar RAHSIA yang dikatakan RAHSIA ini sudah diketahui 1 pejabat. Tetapi tidak perlu dirisaukan kerana semua orang pejabat tahu yang perkara itu adalah RAHSIA dan TIDAK BOLEH DICERITAKAN KEPADA SESIAPA.

Apa sebenarnya yang dipanggil rahsia? Sesiapa sahaja mempunyai keinginan yang tinggi untuk mengetahui sesuatu rahsia jika rahsia ini dibongkarkan. Adakah rahsia yang telah didedahkan masih lagi dikatakan sebagai 1 rahsia?

Melayu adalah 1 bangsa yang penuh dengan mistik. Sehinggakan dikatakan alam Melayu adalah alam yang penuh dengan 1001 rahsia yang masih belum terungkai. Baik dari segi peradaban, adat dan tradisi serta pemakaian orang melayu. Adakah rahsia Melayu tidak boleh diceritakan? Walaupun dikongsi dengan sesama Melayu??

Sampin adalah sebahagian daripada persalinan Melayu sejak sekian lama. Masih diamalkan walaupun pada keraian tertentu seperti hari raya, sembahyang jumaat dan pernikahan. Umum mengetahui dan memakai sampin tetapi sedikit mengetahui rahsia bersampin!

2 daripada rahsia-rahsia sampin akan saya dedahkan di blog ini. Pendedahan yang jarang-jarang dilakukan untuk tatapan khalayak.

Perkara tentang rahsia sampin saya ini berlaku kepada diri saya. Oleh sebab itu, saya berani bercerita kerana kebenarannya terbukti.

Pada 2 hari raya yang berlainan, saya seperti kebanyakan lelaki Melayu yang lain mengenakan busana baju Melayu lengkap bersampin. Pada kejadian yang pertama, saya telah merancang untuk membeli sepasang baju Melayu yang bersaiz besar. Ini kerana saya risau memikirkan berat badan yang senang bertambah. Kerisauan ini ada asasnya memandangkan sambutan hari raya akan disusuli dengan jemputan rumah terbuka yang tidak putus-putus. Memang merisaukan... pheww!

Pada kejadian kedua pula, saiz tidak menjadi masalah kerana ukuran pakaian kali ini cukup sempurna dengan badan saya dan saya amat bersyukur. Pada awalnya, tiada apa-apa masalah, sehinggalah saya hendak menunaikan sembahyang Jumaat kerana berkebetulan raya telah jatuh pada hari tersebut.

Apabila bersampin pada kedua-dua hari kejadian, saya mula menyedari yang saya perlu kekal bersampin. Ini adalah rahsia bersampin saya.

Pemilihan baju bersaiz besar juga bermaksud memberikan saya seluar yang bersaiz besar. Seluar tersebut yang jika dipakai tanpa sampin, nescaya akan melondeh hingga ke bawah. Mahu tidak mahu, sampin perlu dipakai kerana ikatan sampin itu memegang bahagian pinggang seluar itu. Maka sepanjang hari saya bersampin sambil melayan tetamu. Hinggakan untuk lepak dan menonton tv pada hari tersebut saya tidak menanggalkan sampin kerana menanggalkannya bermakna seluar akan terlondeh. Perkara ini tidak diketahui orang. Ini RAHSIA SAMPIN YANG PERTAMA.

Apabila terlalu ramai tetamu datang pada hari kejadian kedua, saya antara orang yang sibuk melayan mereka. Ke sana ke mari, menghidang makanan dan minuman, mengangkat dan mengemas pinggan dan cawan yang sudah digunakan. Makin banyak orang yang hendak dilayan, makin pantas pergerakan saya berulang-alik antara ruang tamu dan dapur. Di sinilah berlaku perkara yang tidak diingini, kerana dalam saya melangkah, saya secara tidak sengaja menyebabkan bahagian bawah seluar terkoyak. Ironinya, sampin telah menutup koyakan itu daripada pengetahuan umum. Ini RAHSIA SAMPIN YANG KEDUA.

Sampin tersebut juga membolehkan saya menunaikan solat Jumaat walaupun seluar terkoyak. Aurat saya masih tertutup dan saya juga tidak perlu merasa malu kerana tiada orang yang tahu. Syukur.. Alhamdulillah. Segala puji bagi DIA.

Sekadar itu rahsia yang dikongsi bersama. Ingat, jangan beritahu sesiapa kerana ini adalah rahsia.

Sebagaimana yang pernah diberitahu oleh seorang Ustaz, rahsiakanlah segala dosa atau maksiat saudara dan biarkanlah ianya menjadi pengetahuan saudara dengan DIA S.W.T.

Mengapa perlu dirahsiakan?

Jika masalah seluar terlondeh dan terkoyak diketahui orang, bayangkan berapa ramai yang mengejek. tidak kurang yang cakap-cakap belakang. Berapa ramai yang akan bercerita, yang akan mengatakan, "Saya nampak, saya saksi seluar dia koyak/londeh". Masalah yang sekecil itu, akan menjadi besar.

Izinkan saya mengemukakan 1 teori mudah.. jika saya mencuri di sebuah kedai tanpa dilihat oleh sesiapa. Cara menebus kesalahan itu, ialah memulangkan semula barang curian. Namun jika dilihat oleh penjaga kedai atau tuan kedai, maka saya akan dihadapkan ke mahkamah dan dibicarakan. Orang yang melihat kejadian curi itu berhak menyatakan kesaksiannya ke atas perlakuan saya tadi.

Maka rahsiakanlah maksiat saudara. Insya Allah, apabila saudara bertaubat, hisab saudara akan menjadi lebih mudah tanpa kehadiran saksi-saksi tadi. Mungkin sesetengah orang beranggapan ini adalah sikap hipokrit. Akan tetapi inilah pilihan terbaik yang kita ada untuk menghadapi waktu berkumpulnya seluruh anak Adam untuk ditontonkan balik amalannya. Bahkan kita sebenarnya tidak mendapat apa-apa manfaat jika maksiat kita diperlihatkan selain pandangan serong masyarakat dan terus hanyut bersama rakan-rakan sealiran. Saya juga kurang bersetuju jika merahsiakan dosa dikatakan 1 perbuatan hipokrit.

Ingat, setiap saksi akan dipanggil memberi kesaksiannya kerana ini adalah sifat keadilan DIA. Maha Adilnya DIA.

p/s: Phm ke ape aku nk ckp?? MySpace
klu x phm, tah ler... pkir la lame2 skit
n bce 365 kali sehari selama 365 hari.MySpace

salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

19 October, 2009

Kes Benar: Mati.. tapi idop semula.

1 mlm di tmpat keje.. aku kene o.t.. huuh~MySpace

Jgn ngeluh. O.t la dgn ikhlas.. MySpace
Hahaha.. Pesan kt sape?

Dan mlm tu plak, tetibe aku agak rjin dr biase. MySpace

Klu biasenye time o.t, aku dok di meja aku.. surf intenet, tp mlm tu aku buat persiapan utk esok arinye. Aku kemaskn ape2 yg ptot... Aku susun ape2 yg x tsusun.

******

1 ari di matrikulasi.. aku ngah tunggu kelas.

Wktu utk kelas strusnye lmbat lg, jd aku ngn bdk kls balik dulu kt bilik. Sempt la bring2 atau mdi. Alaa.. org bsuk je mdi. Baik aku bring.. Hahaha.

Klu biasenye aku tdo, tp arini rjin plak tgk2 nota yg aku salin sblom2 ni. MySpace

Mber kelam kbut pegi mdi. Aku mls nk berebut2 mdi, mase byk lg.

******

Aku msh dok wt keje. Smbil2 tu aku tgk jam..
Awl lg, bru kol 10 p.m lbih..

Mlm ni ade org janji nk call. MySpace Tu yg aku dok kerling2 jam tu.

******

Aku msh study nota yg aku tulis caca marba ni.MySpace Tah pape tah.
Smbil2 tu aku tgk jam.

Awl lg, ade dlm 30 min sblm kls. Tp x slh klu aku bsiap2 awl sket. Aku simpn nota n siap2 pegi mdi.

Mdi ni bkn bmakne aku bsuk. Aku mdi lbih je.MySpace
Aku tgk mber kelam kabut pkai bju.

Ble dah siap mdi, pkai bju.. ade lg dlm 15 min. Mber yg kelam kbut tu dah blah mse aku mdi lg. Aku msh lepak kt ktil. Mls btol nk g awl2 ke dwn kuliah. Kuliah Kimia. Aku tunggu dlm 5 minit kelas nk mula, bru aku gerak dr bilik. Xjauh pn.

Memg elok la smp lwt sikit dr lecturer. Hahaha.MySpace


******

Tgk jam bru kol 10.10 p.m. Keje aku yg susun2 n kemas2 ni siap cpt gak. Aku sms org yg janji nk call aku tu.

"Bile nk call?"MySpace

Reply: "Awl lg la.."MySpace

Aah.. Btol gak ckp die. Kang da call, xjd nk wt keje lain plak. Mase tu aku sms smbil mate dok surf intenet kt pc. Eh, ape ni? Ape yg aku tgk ni???


******

Wktu smp kt dwn kuliah, org da msuk. Sorg pn xde kt dpn pntu. Aku pn cpt2 bukak pntu n masuk cari port. Ngah cari port tu, sempt gak aku usha muke lecturer. Die tenung je aku. Pandang serong je ke arah aku.

MySpace Hehehe... Xpe la. Janji aku dtg. Xponteng. Aku pn kuakn bku n salin nota yg dok tyg kt o.h.p tu.

Aku rse bru je 10 min dok mnyalin nota tetbe lecturer tu offkn o.h.p.... Marah ke??


******

Eh, ape yg aku tgk kt pc ni??

Lecturer ni marah ke tetbe da offkn o.h.p??

Jwpn 2 soalan tu cume 1 je.. Aku salah tengok JAMMMM!MySpace

Rupenye, mse aku sms kt org yg nk call aku tu, dah pukul 11p.m lebey... Aku mati2 ingat kol 10.15p.m... Yg die plak.. pn same ingat pkol 10 lbey.. Hahaha. Jam tgn aku dah mati skejap, pastu gerak balik. Jam nilai 3... @#$%&&*@! (Bahase simbol)

Kt matrikulasi plak... kwn2 da blah g klas, aku bleh lepak ingatkn awl lg. Yg ni jam loceng aku plak wt hal. Same kes jgak, mati tp idop semula. Pastu selamber msuk dlm dwn sedangkn lg 15 min kelas yg selama 1 jam nk abis!!!

Masa ini unik. Tak heran la bila DIA bersumpah dgn masa. Kite tidak pernah akn dpt mdahului mase. Kite jugak tidak akn dpt mengundurkn mase. Bile kite rse mase terlalu suntuk, kite akan gelabah n mengerah kudrat kite utk mengejar mase. Tetapi bile dlm keadaan kite ditipu oleh mase, n mcm keadaan aku ditpu olh jam.. Kite rileks je. Sedangkn stiap detik mase yg ade utk kite bnyawa, kite mghampiri kematian.

Lpas sdar aku slh tgk jam, aku trus gerak nk blik umh. Mse dok start motor tu, dr jauh aku disapa oleh Su dan Acik..

Mgkin dorg ingat aku tlalu rajin o.t smp lwat mlm.MySpace

Dorg xtahu, aku da slah tgk jam.. Hahaha. Xkan aku nk btau kot.. MySpace Kim salam je la.


salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe