Followers

11 August, 2009

Sambungan... Sambung cerita!

Rujuk cite bulan Mac, "sambung cite ini.."
Cite ini berdasarkn ape yg aku tgk.. dr pagar umah aku yg beralamat lot 535, taman tanjong chat, 15300 kota bharu, kelantan. Boleh dtg berziarah raye ini klu mau tp aku xde. Aku dah pindah umah. Hahaha.
Keghairahan anjing tu mengejar dan mahu membaham bdk rempit ( aku pgil mcm ni sbb senang. sbnrnye die merempit ngn basikal je..) memang tidak dapat dibendung lg. Tuan anjing pn hampir tersungkur sewaktu cuba menangkap anjing tersebut. Kegagahan gigitannya jelas ketara sehinggakan poket seluar jeans yg utuh itu terkoyak dengan sekali sentapan sahaja. Sehingga waktu itu tiada siapa berani bertindak dan memberi bantuan!!
Pemuda-pemuda di padang mula ketepi, meninggalkn keseronokan bermain bola. Seolah perjalanan cerita ini perlu diberi ruang untuk cerita penamatnya. Tatkala tiada pertolongan sesama manusia, tatkala tiada tempat bersembunyi dan melarikan diri, tatkala bahaya sang anjing makin jelas di mata..
DIAlah ALLAH. Harapan kepada yang mengharap!
DIAlah ALLAH. Yang memberi dan tidak meminta!
DIAlah ALLAH. Tuhan kepada yang menyembah!
DIAlah ALLAH. Tuhan kepada yang tidak menyembah!
DIAlah ALLAH. Tuhan kepada yang dizalimi!
DIAlah ALLAH. Tuhan kepada yang menzalimi!
Maka dicatatkan di Lauh Mahfuz, maka takdirnya begini..
Sehingga waktu tiada pertolongan dan tiada tempat untuk bdk rempit itu berlindung, dengan izin Rabnya, dgn izin al-Malik kpd anjing itu juga.. sebiji bola yang tadinya disepak dan dikejar beramai-ramai, bergolek lalu di dpn anjing tersebut. Gerakannya perlahan namun memberhentikan kelajuan anjing td. Lantas si anjing diam, berhenti mengejar hanya dan kerana terpaku pada sebiji bola. Ditenung dan diam di sisinya.
Lalu segera dan pantas tali anjing itu dicapai tuannya. Keadaan agak terkawal. Babak kejar-mengejar berakhir hanya kerana sebiji bola.
Percaya atau tidak, itulah hebatnya DIA. Kita xperlu menghabiskan seumo hidup untuk mengenali DIA. Kita xplu membaca segedung perpustakaan untuk mengetahui kehebatan DIA. Ketahuilah hanya meneliti satu persatu kisah hidup yang DIA letakkan pada kita. Seawal kita membuke mate pd pg ini, hingga selewat kita menutupnya kembali pd mlmnye.. Maka kejadian ini adalah 'tulisan tangan' DIA untuk hamba yg amat dikasihi-Nya. Sesungguhnya, begitu Ar-Rahman dan Ar-Rahimnya DIA.
salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

7 comments:

voltox said...

tak sangka cerita ni jauh menyimpang dari apa2 je yg penyambung cerita lain tulis sebelum2 ni..haha

tak sangka jugak ia berakhir dgn satu pengajaran yg jauh lebih bermakna..mungkin pgjrn yg org lain selalu fikir seperti..jangan kacau anjing dan sebagainya..

akhirnya bola itu menjadi asbab dlm menyelamatkn budak tu..

LamanKekLapis said...

HIDUP BOLA..!

naimisa said...

Hahahaha.... gembira sakan dia dah pindah....

mai lah beraye di Kuala Berang, rumah saya. Okeh?

aku mzke said...

tahniah kepada penyambung2 cerite. tanpa korg cerita rekaan xkan wujud.

naimisa,
nanti calling2 la ambo.. ambo g la.

voltox,
aku dah mintak izin ngn dr wan pkai brg die. bole tp bsyarat.
ko dah mintak izin ke cite psl mask??

adeqsayang said...

en zullllllllllllllllllllllllllllll...x abih2 pasai mask..

aku mzke said...

adeqsayang kene lebih bertenang... sesuai dgn namenye.

emosi yg melulu x memberikan ape2 kabaikan yang berpanjangan. hehehe...

adeqsayang said...

ooo..yeke..insyaAllah lps ni sy akn lbey betenang..;-)

tp "kabaikan" tu ape ek??da mcm kabait je bunyi nye..taula nk men mercun, jgnla smpai kantoi plak..haha..