Followers

26 July, 2009

PETUNJUK dan PERINGATAN

Ada sorg kenalan aku telah meminta aku mem'binding' beberapa copy modulnye pada suatu hari. Aku stuju je memandangkn tugas tu xlah serumit mane, wpun ati kecikku agak cm malas je. Antara ikhlas ngn x, aku trime jua..
MySpace

Aku binding modul tu pd mlm hari dan bercadang nk bw pd keeesokkannya. Ditakdirkan esoknya aku terlupa nk bw. Ingat x ingat pd modul tu bile aku terjumpa ngn kenalan aku, mase tu jam dah 5 lbih, dah tamat waktu keje. Sbnarnye ptg lepas keje aku kene bergegas ke stesen komuter, aku hendak ke k.L. utk menaiki bas di stesen bas putra. Aku dah amik cuti 2 hari campur lg ngn cuti ujung minggu dan public holiday bg ngri 9. Aku nk bercuti di kg. Da rindu sgt nk balik. Perjalanan ngn komuter kire2 1 jam 30 minit utk smpai di k.L.

"Mane modul tu?"
"Ala.. sy terlupe. Hari rabu depan boleh ke?"
MySpace
"X boleh, sy nk pakai modul tu.. Sy nk balik skg, nanti tinggalkn je kt sini."

Isk3.. aku dah mengeluh dlm ati. Pertolongan yg aku pikirkn senang dah jd mcm menyusahkn aku.
MySpace
Aku terpkse balik umah, amik modul tu dan kembali ke opis utk tgalkn modul tu. Dlm mase same, aku risau takut2 kelewatan aku menaiki komuter turut mnganggu dan myebabkan terlepas menaiki bas.

Dah la aku belum packing barang lg. Mahu x mahu, kene amik jugak. Smpai je umah, aku terus sembahyang asar. Mse dok sembahyang tu, aku teringat rupenye aku dah tertinggal thumbdrive kt cpu opis.
MySpace
Syukurla, xsia-sia aku kembali ke opis. Sebaik sampai, aku teringat plak yg paip gas dlm bangunan tu terbuka, aku lupe tutup selepas digunakan ptg td. Hu hu hu.... bahaya betol. Aku pn segera tutup gas n amik thumbdrive.

Kt luar bangunan plak, sebaik je aku u-turn motor aku, nyaris2 tayar motor tu nk terpijak satu bende ni. Bile aku amati betol2 rupenye tu adalah salah satu dr tungku dapur gas yg terjatuh semasa dikeluarkan drp opis aku. Cepat2 aku turun dr motor dan kutip bende tu, msuk balik ke opis n letakkan pd dapur tu. Aku dpt bygkan kalu Rina, rakan kerja aku tau tungku tu ilang, mesti ngamuk die..
MySpace
Maklum la brg2 semuanye atas tanggungjwb kitorg berdua.

MySpaceAku pikir dah xde ape-ape lg yg aku terlupe atau terjupe. Jd aku boleh balik cpat2 utk ke stesen komuter. Baru tgn nk press minyak, rupe2nye aku blom punch out lg... Huhuhu, bende yg penting mcm tu pn aku nyaris2 nk terlupe bile dah tkejar2 ngn mase. Klu bkn krn dtg balik tuk letak modul, mgkin aku terus lupe nk punch.

Sume kejadian ni mengingatkn aku, pd 1 kisah nabi.. lupe siape nabinye. Tatkala bile dtg izrail ingin mencabut nyawanye, maka baginda tnyekn pd malaikat itu, tidakkah perlu diberikan tanda-tanda atau peringatan dulu sblm nyawa baginda dicabut. Maka jwb malaikat td, tidakkah nabi telah melihat org2 di sekelilingnya, rmai yg dah pergi meninggalkannye (meninggal dunia) dan pd dirinye sdri yg semakin lemah dan uzur krn usianya.

Sekitar kite ni mgkin DIA dah memberikn byk ptunjuk sbg tanda peringatan kpd kite. Tinggal lagi kite mengambil pengajaran dan berfikir.
Nmpaknye, tugas mem'binding' modul bknlah menyusahkan sbg mana aku pkirkn.
MySpace

salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

6 comments:

voltox said...

cerita ni mengingatkan aku pada post ko yg tajuk perfect tu..banyak pengajaran drpd cerita ni..barangkali kita membenci sesuatu tapi ia baik untuk kita..mcm ayat dalam surah albaqarah tu..

tp nape dia suruh ko yg binding..apa salahnya dia suruh dekan ke..sekali sekala apa salahnya kan..

yg cerita nabi dan malaikat tu pn rasa mcm pernah dgr..tapi tak ingat gak nabi mana..

nape tungku tu dibiarkn saje kat luar..sian dia panas..kalau hujan turun..sejuk tungku tu nanti..nasib baik ko jumpa kan..

banyak kecuaian yg ko lakukan pada petang itu..tapi Allah tutup kelemahan dan kecuaian itu..hanya disebabkn ko menolong orang..walaupun nampak mcm keterpaksaan..haha

aku mzke said...

ko nampak komen lebih ikhlas kali ni. Jauh berbanding aku ketika menerima tugas membinding tu.. hehehe!

aku mzke said...
This comment has been removed by the author.
naimisa said...

wah, hebat betul kisah ini...

Susah nak dapat komitmen pada sebuah janji spt yg anda buktikan.

voltox said...

yeke hebat..hehehe..

aku mzke said...

naimisa, bkn ape pn cite tu.. jgn terpedaya! hehehe