Followers

04 June, 2009

jalan cerita PERFECT!

Slalu aku dok komplen je psl cite kt tv.. kt wayang.. terutama skali cite melayu. Yg x abis-abis meniru idea cite org lain.. ataupun ngn jln cite yg senang2 kite da bleh agak da scene demi scene die. Starting pn da tau sampai ke ending. Percaya la ckp aku, korang pn mst penah lalu situasi same mcm aku rase bile tgk cite melayu ni.
Dulu kite dikejutkn ngn fenomena telenovela spain, ngn jln cite korporat.. berebut harta.. anak yg dok tertukar-tukar mak bapak. Orang filem kite pn sibuk la wt cite gitu jugak.. smp kalu tgk lakonan rosyam tu, dah brape kali dah bertukar ayah. Kejap xleh kawin sebab adik bradik, kejap boleh plak. hahaha.. kite sbg penonton.. tipah tertipu bang!
Skg ni bile indon buat cite hidayah, kite pn sibuk gak. Jgn kate cite je, tudung indon pn dah melekat kt pale pelakon kite tu. Muahaha.. Bosan patik.
Ok.. satu cite yg nk dikongsikn... Hayati ye~
Gruurrrr!... Gruuurrr!!! Bunyi yg menyinggah lubang telinga aku. Bunyi seakan lori menurunkan sebukit kerikil untuk kerja-kerja pembinaan. "Bunyi kapal terbang yang terbang rendah, memang slalu macam tu" getus ibuku. Aku masih yakin dengan anggapanku, bunyi kerikil yang bergolek-golek jatuh dari lori. Aku masih mundar mandir di dapur mencari apa-apa yang boleh dimakan sebagai sarapan. Jam sekitar 9.15 pagi dan dapur itu berkeadaan kucar kacir sekali.
"Whoah, STADIUM RUNTUH!!" laung adikku dari luar rumah.
Selebihnya kalian sendiri tahu, setelah melihat laporan di kaca tv dan membaca di dada akhbar.
Citenye, tiade yg mati. Bersyukurla.. Mari kite lihat di sebalik cite.. Menyingkap cite di dalam cite. Citenye sehari sebelum, kuarga aku ade kenduri kawin. Jika stadium itu runtuh awal sehari, maka ganggu la majlis kawin tu sebab jalan dekat umah aku jadi sesak ngn org ramai nk ke tempat tu.. nk tgk je pdhal.. bkn nk tolong. Maklumla umah tepi stadium.
Citenye lg, member aku dtg ke Universiti Malaysia Terengganu tuk sukan staf IPTA. Smpai kol 6 pg lg, tp ade mslah sikit x dpt masuk asrama. Dlm kol 8.30 pg bru dpt masuk bilik, dpt baring2.. Kalau la dorg dpt masuk awl, dapat tdo skejap, mgkin pg tu dorg da bangun dan dah gerak ke stadium tuk tgk2 tempat latihan. Mase tu plak runtuh... huhu.
Citenye lg, bumbung tu runtuh pg, wktu xde sape2 lg kt stadium kecuali tukang cleaner n pak gad. Sedangkn stadium tu gak jd tempat acara sukan staf IPTA yg bermula petang tu dah boleh start training kt situ.
Citenye lg, bumbung tu runtuh 2 hari sebelum majlis sambutan hari pertabalan agong Sultan Mizan, sultan ganu kite yg buat kt situ. HUHU.. bayangkan kalu runtuh time org dok sambut tu.. ngn sultan2 la... Daulatnye Sultan Melayu ni. DIA selamatkan raja kite.
Mase dan ketika runtuhnya bumbung stadium.. PERFECTnya sebuah jalan cerita yang dikarang oleh-Nya.
Dan, citenye lagi, peniaga-peniaga sosej dan fishball sempat bukak gerai utk org yg dtg tgk n utk polis, bomba n jpa. Hehe..
Perincian Artikel:
1) Semua yg ditakdirkan ada hikmahnya.
2) Dalam suatu musibah ada rahsia kemurahan DIA pada kita. Tengoklah macam mana peniaga masih mampu mendapat rezki dari kejadian itu.
salah ke aku cakap? My opinion la.. hehe

2 comments:

Anonymous said...

aku tak tau pulak rumah ko dekat ngan stadium ni.patut la ko pernah cerita ko pernah lawan lumba lari ngn watson nyambek kat track tu..tp ko kalah..walaupun ko seorg yg kuat..harap ko bersabar ye..

apa pn..ni la namanya perancangan Allah yg begitu teliti..atau seperti yg ko cakap..perfect..musibah yg berlaku tu sbnrya ada hikmah dan kebaikan dia..walaupun ia begitu pahit utk ditelan..kerana Allah lebih mengetahui apa yg sebaiknya..

voltox

aku mzke said...

watson nyambek tu bkn tandingan aku la.. saje je wt kalah supaya die bermotivasi lg.. demi carrier die dlm arena sukan ni. Tu la, lain kali tnye aku dulu nape kalah, jgn wt spekulasi je nanti timbul fitnah.